Er højskole oplagt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej jeg er igang med en lager uddannelse jeg er på gf 2. Jeg ville bare lige høre når jeg nu er færdig med min uddannelse er det så en klog ide at tage på højskole? Grunden til at jeg har overvejet det er fordi jeg har ikke mange venner jeg har en meget lille venne gruppe og jeg kunne godt tænke mig at møde nye og friske mennesker. Jeg kunne også tænke mig en kæreste. Men ja jeg føler lidt at jeg spilder min ungdom jeg føler ikke jeg har oplevet ligeså meget som nogle andre. Jeg synes lige pludseligt at alt bliver så seriøst. Så jeg ved ikke skal jeg bare finde et arbejde når jeg er færdig eller overveje højskole?

Svar:
Hej med dig
Det er ikke rart, at have følelsen af, at man spilder sin ungdom. Du skriver, at du synes at alt lige pludselig er blevet så seriøst. Jeg kan godt forstå, at du har denne følelse. Det er tidligt at blive færdig med sin uddannelse i en alder af 18 år og det vil også være tidligt at skulle ud at have et rigtigt "voksenjob". Ud fra dine beskrivelser, tror jeg derfor det kunne være oplagt at tage på et højskoleophold, når du er færdig med din lager-uddannelse. Et højskoleophold kan være af foskellig varighed og meget meget forskelligt indhold. På de længere højskoleophold (6 måneder til et år) er det ofte unge i alderen 18-25 år, så der passer du jo lige ind i aldersgruppen. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil udvide din horisont, lære nye mennesker at kende, få nye venner og måske få en kæreste. Alt dette er et højskoleophold oplagt til.  Et højskoleophold vil også give dig muligheden for, at få en masse nye oplevelser, samt have det sjovt, samtidig med at du lærer noget nyt. Der findes mange forskellige typer af højskoler, så du vil helt sikkert kunne finde en, som matcher dine interesser. Hvis du søger på google, kan du finde en oversigt over alle højskoler i Danmark. Du må endelig ikke føle, at et højskoleophold er spild af tid - efter min mening lærer man en masse af et højskoleophold, og får en masse nye oplevelser.
Du skal selvfølgelig overveje nøje, hvad der føles rigtigt for dig. Måske kender du nogle som har været på højskole, som kan fortælle om deres oplevelser og erfaringer med det - det kan nogle gange være en hjælp, til at tage en beslutning.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Nanna