Er han det værd? ):
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus Jeg kender den her fantastiske dreng som vi kalder ‘Jonas’. Jonas og jeg blev venner for over et år siden. Vi skrev sammen hver dag og jeg fik et crush på ham for han var ærligt den sødeste dreng jeg nogensinde havde mødt. Han hjalp alle og virkede som om han altid var glad. Dengang var han 13 og jeg 12 (nu er han 14 og jeg 13). Jeg ville ikke gøre det akavet mellem os så jeg fortalte ikke noget til ham om forelskelsen. Vi var næsten bedste venner men han sagde altid jeg var nr. 2 (eller under) hvilket virkelig sårede mig for jeg ville gøre alt for ham. Det var ikke fordi jeg var forelsket jeg ville bare gerne betyde noget for ham. Men jeg ville jo ikke miste ham så jeg ignorerede forelskelsen og fokuserede på venskabet. Crushet forsvandt efter et halvt år ca. men Jonas begyndte at forandre sig. Han skrev næsten ikke til mig men jeg kunne se at han postede billeder af at han skrev med andre piger (sådan flirtende). Jeg ved godt han bliver mere seksuel pga alderen og jeg var jo også lige et år yngre men det gjorde mig så ked af det. Jeg var ikke sådan ‘forelsket jaloux’ for mit crush på ham var helt væk men han betød næsten alt som en ven og det føltes som om jeg havde mistet ham. Han var ikke så glad mere og lidt ligeglad med ting (mig). Det var som at skrive med en helt anden dreng. Jeg ville self spørge ham hvad fuck han havde gang i men alle de gange jeg spurgte ham sagde han at det er mig der havde forandret mig. Han svarede koldt på alt hvad jeg skrev og jeg turde ikke skrive for jeg var bange for han ville synes det var irriterende. Jeg skrev fx og spurgte om han ikke kunne dele min snap så jeg kunne få streak med andre men han skrev bare koldt tilbage at det ikke var hans problem at jeg var dårlig til selv at få venner og at jeg ikke skulle stjæle hans venner. Jeg syntes det var virkelig hårdt sagt især fordi han ved jeg har socialangst og har svært ved at møde nye mennesker. Han har også på en eller anden måde taget screen af ting jeg har skrevet uden jeg har kunnet se det eller givet lov hvilket jeg burde for vi skriver over snap (og jeg er 100% sikker på at han ikke er pædofil). Jeg har overvejet at slette ham for han gør mig rigtig ked af det men samtidig ville det at slette ham også gøre mig rigtig ked af det. Jeg har ikke rigtig andre venner og ‘jeg er dårlig til at få nye venner’. Jeg føler lidt at livet ikke er værd uden ham. Jeg har grædt så meget over ham så ved ikke om han er det værd. Hvad skal jeg gøre?! (Jeg ved ikke om ‘Jonas’ læser herinde så hvis han ser det og ved hvem jeg er så undskyld..)

Svar:
Kære du.
De fleste mennesker oplever på et tidspunkt i løbet af deres liv, at et venskab ændrer sig og måske helt ender, og det kan være rigtig ubehageligt at gå igennem uanset hvad grunden kan være. Det lyder til, at "Jonas" har betydet og stadig betyder rigtig meget for dig, og at jeres venskab har ændret sig uden du helt ved hvorfor, og det må være rigtig svært for dig.
Du skriver, at du er ret sikker på, at Jonas ikke er pædofil, så jeg antager, at du aldrig har mødt ham i virkeligheden. Det må også gøre det ekstra svært for dig at vide, hvorfor han er blevet så kold overfor dig, da du ikke helt kan være sikker på, hvad der sker i hans liv eller hvordan han egentlig er som person, da man kan gemme sig meget bag tekst og sine profiler på sociale medier.
Jeg kan desværre ikke sige til dig, hvad du skal gøre med ham. Men ud fra det du skriver, så lyder det til, at du lige nu kun bliver ked af det af at være i kontakt med ham elller have ham i dit liv. Jeg kunne forestille mig, at du savner den tid, hvor I var gode venner og skrev meget sammen. Men måske er det ikke så meget ham du mangler, men mere det han er eller var for dig - altså en god ven, der var hyggelig at skrive med. Men det lyder nu ikke til, at han er en særlig god ven overfor dig lige nu. Jeg tænker, at en god ven er en, der er der for en, der støtter en, der er interesseret i en og vil en. Og det virker ikke til, at han kan leve op til nogle af de ting. At han screenshotter det, du har skrevet til ham uden at du ved det, er rigtig dårlig stil. Der findes desværre apps, hvor man kan gøre det, eller det kan også være, at han har taget et billede med en vens mobil. Uanset så tænker jeg, at hvis man gør det for at bruge det i mod en eller for at vise det til andre, så er man på ingen måder en god ven.
Du skriver, at du ikke rigtig har andre venner, og derfor tænker jeg på, om du mon holder fast i ham for, at så har du en ven? Jeg forstår godt, hvis det er derfor du gør det, for der er ikke særlig mange, der har lyst til at være alene. Men nogle gange er det bedre at være alene end at blive behandlet dårligt. Det er helt okay at stille krav til en ven og hvordan man behandler hinanden. Det lyder til, at du rigtig gerne vil have nogle flere venner, så måske det er det, du skal fokusere på, fremfor at prøve at redde et venskab med Jonas. Du skriver, at du har socialangst, og nu ved jeg ikke, om du er i behandling for din angst, eller har nogle redskaber til at håndtere det, men måske du har noget familie eller en voksen, som du har det godt med, og som kan hjælpe dig med, hvordan du kan møde nogle nye venner på en måde, som du kan håndtere med din angst? Det kan både være til noget fritidsaktivitet, sport, klub eller et helt andet sted. Du er nok den bedste til selv at vide, hvad du har mod på at prøve. Men husk at der er rigtig mange, der har svært ved at møde nye mennesker, men hvis du har viljen og er villig til at tage i mod hjælp og støtte, så er jeg sikker på, at du nok skal finde nogle venner, som sætter pris på dig og gerne vil dig.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker om dit problem med "Jonas". Jeg håber, at du vil huske på, at du fortjener at blive behandlet ordentlig, og at det er helt okay at sige fra! Du er altid velkommen til at kigge forbi vores chat, hvis du gerne vil snakke med en voksen om det der fylder for dig.
Mange hilsner Pernille