Er det voldtægt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Da jeg var lille omkring de 8-9 år kunne jeg ikke li' at sove alene. Så da jeg skulle sove hjemme hos min farmor, fik jeg lov til at sove med min farbror. Han var nok omkring de 15-16 år. Men det var sådan at der var på et tidspunkt hvor jeg vågnede ved at han rørte ved mig intimt.Og han blev ved i lang tid. Jeg var meget bange, så jeg lod som om jeg sov. Men problemet er at jeg er begyndt med at tænke meget over det. Jeg har ikke snakket med nogen om det, fordi jeg kan ikke få mig selv til at sige det til nogen. Jeg tænker også at det nok er lidt forsent at sige det nu. Men det fylder ret meget og jeg har svært ved at koncentrer mig i skolen. Så hvad kan jeg gøre? og er det voldtægt? Tak på forhånd

Svar:
Hej
Det er en rigtig ubehagelig oplevelse, du har været ude for.
Det er normalt, at den type ubehagelige oplevelser kan fylde mere og mindre i løbet af ens liv. Især ved overgange, f.eks. nu hvor du er der i livet, hvor sex og intimitet kommer til at fylde mere, kan tankerne komme frem.
Der er ikke nogen tvivl om, at det du har været ude for, var et seksuelt overgreb. Det kan være rigtig ubehageligt at gå med alene, men mange har samtidig rigtig svært ved at få det sagt. Det kan være, at de synes, det er pinligt, at de føler det er deres egen skyld, at det alligevel er for sent eller lignende.
Jeg vil derfor gerne starte med at understrege, at det på ingen måde var din skyld. Som 8-9-årig er det enormt svært at sige nej til en på 15-16, selv voksne mennesker kan have svært ved at sige fra. Det var derfor en helt naturlig reaktion, at du lod som om du sov. Det er alene ham der gjorde noget forkert ved at røre ved dig.
Det er aldrig for sent at tale med nogen om et overgreb. Det er ikke sikkert, at det er relevant at anmelde det, men da du tænker meget over det, kunne det nok være godt, at du fik talt med nogen om det. Det kan være en forælder, måske en lærer du stoler på, en læge eller evt. en psykolog. Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men hos Center for Voldtægtsofte kan man også få hjælp mange år efter hændelsen. Der handler det om, om man får problemer med det, og ikke om det f.eks. var en fuldbyrdig voldtægt.
Det kan være rigtig svært at få det sagt, og det kan virke pinligt. Husk på, at du intet gjorde forkert, og at det nærmere er pinligt for din farbror. Det kan være dejligt at få talt ud om det, især når det fylder så meget. Fortæller du det til dine forældre, kan de godt starte med at reagere ved at blive kede af det, eller måske vrede på din farbror. Det handler om, at du er deres barn, og at de gerne vil beskytte dig. Bagefter kommer de nok til at være glade for den tillid, du har vist dem, ved at fortælle det. Snakker du med en læge, en psykolog eller en fra Center for Voldtægtsofre, har de sandsynligvis hørt om noget lignende før. Du skal derfor ikke være bange for at tage kontakt med dem.
Med venlig hilsen
Luna