Er det vejr skifte
brevkassespørgsmål af
Jonatan
9 år
Jeg så træt om morgen orker ikke at stå op min Plejemor vækker mig og er jeg ikke op løfter min plejefar mig ned i stuen og tænder fjernsyn og lyset hvilket jeg vågner op af men når det sommer så jeg altid frisk

Svar:
Hej Jonatan
Ja, det kunne godt lyde som om du er ramt af vejret, og at vi er gået over til vintertid.
Det er noget rigtig rigtig mange mennesker mærker på præcis den måde du gør. At det tager længere tid at vågne om morgenen, fordi det er så mørkt udenfor. Så det med at få tændt noget lys kan være en god måde at vågne op på.
Det kan være det lige så stille bliver bedre, når din krop har vendet sig til mørket om morgenen. Hvis det ikke bliver bedre kan det være du kan snakke med dine plejeforældre om at få sådan en lampe som lige så stille tænder mens man ligger og sover. Man lægger ikke rigtig mærke til det, men det betyder at man vågner op i et helt lyst rum, i stedet for i mørke. Den virker lidt ligesom en solopgang, og det kan hjælpe for rigtig mange.
Mange hilsner Julie