Er det for tidligt og have sex som 12 årig
brevkassespørgsmål af
Stella
12 år
Hej
Jeg har en kæreste som er 15 år og det virker som om at han har lyst til mere end at bare kramme og kysse. Så vil bare gerne høre om det er for tidligt at have sex som 12 årig.

Svar:
Kære Stella
Tak for dit brev. Det kan være rigtig svært at vide, hvornår det er tid til at have sex, så jeg kan godt forstå, at du spørger, om det er for tidligt som 12-årig.
Det er svært for mig at give dig noget klart svar på dit spørgsmål, da det er meget forskelligt fra person til person. Det handler nemlig ikke så meget om, hvor gammel man er, men i stedet om man selv føler sig klar. Mit bedste råd til dig er derfor at mærke efter om du føler dig klar, og ikke lade din presse af din omgangskreds eller din kæreste.
Når det er sagt, så har vi i Danmark en seksuel lavalder på 15 år. Det betyder, at det ikke er lovligt at dyrke sex med personer under 15 år. Loven om seksuel lavalder er lavet for at beskytte børn og unge mod at blive udnyttet af voksne til at have sex eller lave andre seksuelle aktiviteter, som man måske ikke helt forstår konsekvenserne af. Det betyder derfor også, at det i princippet er ulovligt for din kæreste at have sex med dig, men så længe I er enige og begge har lyst, så er der ikke nogen lov, der siger noget om, hvor gammel man skal være før man har sex.
Jeg tænker derfor også, at det er en rigtig god idé, at du snakker med din kæreste om, hvad jeres næste skridt skal være. Det kan være, at I skal starte ud med at udforske hinandens kroppe og lave andre seksuelle aktiviteter end sex, hvis ikke I allerede gør det. Den gennemsnitlige alder for unges sexdebut i Danmark er omkring 16 år, så du er stadig meget ung, og behøver ikke have tralt. Det kan måske være rart at gøre sig nogle flere seksuelle erfaringer inden, man begynder at have sex, da det kan gøre, at du bliver klar over, hvad der føles dejligt, og hvad din kæreste synes er rart, du gør ved ham.
Du har måske allerede hørt det, men hvis I beslutter jer for at have sex, så vil jeg råde jer til at bruge kondom. På den måde er du beskyttet mod uønsket graviditet, og I er begge beskyttede mod at få smitsomme kønssygdomme.
Jeg håber du kan bruge mit svar og ønsker dig pøj pøj med det hele.
De bedste hilsner
Maren