Er det sent?

brevkassespørgsmål

Er det sent?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej cyberhus Jeg er 18 år, og jeg har stadig ikke haft sex med nogen. Er det unormalt?? Jeg ved godt at gennemsnitsalderen er 16, og der selvfølgelig både er nogle der er ældre og nogle der er yngre, men jeg bliver snart 19 og synes det begynder at blive akavet at fortælle folk, at jeg ikke har haft sex, når man f.eks. snakker om det til fester eller sådan noget.. Håber i kan svare mig, for jeg er meget bekymret:( Altså jeg kunne jo sikkert godt finde en eller anden tilfældig i byen og have sex med, men jeg vil helst at den første gang er med en ven, kæreste eller i hvert fald en jeg kender - men måske er det bare mig der er naiv for at synes det burde være sådan. Jeg har bare ikke rigtig brugt tiden på at bekymre mig om det før nu, og nu er det som om tiden er løbet fra mig.

Svar:

Kære dig,

Det er et rigtig fint spørgsmål, og det er godt du skriver herind, når du er blevet usikker på, hvad du selv skal tænke om det.

Dit første spørgsmål går på, om det er unormalt, at du som 18-årig ikke har haft sex med nogen. Til det må mit korte svar være: Nej, det er ikke unormalt. Du påpeger selv, at gennemsnitsalderen for den seksuelle debut i Danmark er 16 år. Det er også rigtigt, men derfor er der stadig ikke noget unormalt i at være 18 år og ikke have haft sex. Det er meget individuelt, hvornår man har lyst og er klar til at have sex. Du er derfor helt normal.

Det er både forståeligt og samtidig lidt ærgerligt, at du synes, det er begyndt at blive akavet, når du i situationer fortæller andre, at du ikke har haft sex. Det er forståeligt på den måde, at vi spejler os i de mennesker vi omgåes, og hvis de har haft sex, så er det nemt at kommer til at føle, at man stikker ud, hvis man ikke selv har endnu. Man kan også hurtigt komme til at føle sig som den eneste. Men du er bestemt ikke den eneste. Husk, at som tidligere nævn, så er det meget individuelt, hvornår man føler sig klar, og i hvilke situationer der er oplagt til at have sex første gang.

Du skriver, at du sikkert godt kunne finde en tilfældig og tage med hjem fra byen. Det er dét, jeg mener med, hvilket situationer der er oplagt til at have sex første gang. For nogle er det en fin måde at få prøvet den første gang, og det er helt okay, hvis man har det sådan. Andre har det ligesom dig, hvor de føler det er mere rigtigt for dem, at den første gang sker med en ven/kæreste/bekendt, som man kan være mere tryg ved. Derfor tænker jeg også, at du skal holde ved den tanke og holdning, du har til, hvordan den første gang umiddelbart virker optimalt for dig. Det kan være, at det ændrer sig og du får lyst til andet, men der er intet galt eller naivt i din tanke omkring det. Det kan sagtens lade sig gøre.

Det lyder ærgerligt, at du er begyndt at bekymrer dig om det nu, men som før nævn kan det være en naturlig konsekvens af, at vi måler os i hinandens erfaringer. Jeg vil derfor sige til dig, at tiden løber ingen steder, og der er ikke noget, du skal nå.

Måske du kunne prøve at tale med dine veninder, som har haft sex, om, hvordan det var for dem den første gang, om nogen fortryder deres første gang og hvilke tanker de gjorde sig inden.

Du lyder som en sej pige, der kan stå ved dig selv, og det skal du blive ved med.

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller til at komme i 1-1 chatten, hvor en rådgiver vil sidde klar til at tale med dig.

De venligste hilsner

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål