Er det selvmords tanker?
brevkassespørgsmål af
Peter
13 år
Hej, jeg er en dreng som lige er fyldt 13. Jeg har gået i et halvandet år og tænkt på hvordan det er at dræbe sig selv. Men jeg føler mig alligevel meget bange for det. Så mine spørgsmål er: Er det noget jeg skal være bange for, hvad skal jeg gøre og går det over? PS: jeg tænker kun på det når jeg ligger i min seng om aftenen alene og ikke kan sove.

Svar:
Kære Peter
Tusind tak for dit brev og for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, hvis det kan virke skræmmende have tanker om, hvordan det er at dræbe sig selv. Jeg håber, at du i dette svar kan få nogle værktøjer til at håndtere situationen.
I dit brev nævner du ikke, hvorfor du tænker over, hvordan det er at dræbe sig selv. Er der mon sket noget, der har sat tankerne igang ift. at slå dig selv ihjel? Mon du har været ude for nogle ting, som har været  svære for dig og som har gjort dig ked af det over det seneste halvandet år? F.eks. en skilsmisse, mobning, problemer med familien eller andet? Måske har du oplevet, at der er nogen, du kender, der har slået sig selv ihjel? Eller én, du kender, som har mistet én til selvmord? Det kan også være, at du måske har set mange film, dokumentarer eller serier, som indeholder meget død og selvmord?
Du spørger først og fremmest om, du skal være bange for, at du har tanker omkring at slå dig selv ihjel. Som sagt ved jeg ikke, hvad der ligger til grund for dine tanker, men jeg synes, at du skal tage det meget alvorligt, hvis der er noget, der har gjort, at du tænker på at dræbe dig selv. Samtidig er det også vigtigt for mig at sige, at tankerne om selvmord kun er tanker. De betyder ikke, at du inderst inde gerne vil dø. Dine tanker om at dræbe dig selv gør med andre ord ikke, at du nødvendigvis vil gøre noget ved dem.
Hvis tankerne om, hvordan det er at dræbe dig selv kommer af, at du f.eks. har set mange aktionfilm, dokumentarer eller oplevet andet, der handler om døden, forestiller jeg mig, at tankerne om at hvordan det er at dræbe dig selv kan komme af det, at du måske undrer dig over, hvad der sker, når man dør. Hvis tankerne kommer af den baggrund, tænker jeg ikke, at du skal være så bekymret. Det er meget almindeligt at sådan nogle ting kan sætte gang i tankerne om, hvad der sker efter døden eller hvordan det er at dø.
Uanset hvad dine tanker kommer af, vil jeg foreslå dig, at du snakker med nogen om dem. Måske kan du snakke med dine forældre, bedsteforældre, mostre, onkler eller andet? Har du muligheden det? Døden kan være en skræmmende ting at ligge at tænke på inden man skal sove og jeg kunne forestille mig, at eksempelvis dine forældre måske kan berolige dig, så du kommer til at tænke på nogle andre ting. Jeg forestiller mig også, at det vil være rart at tale med nogen, hvis du har været meget ked af det i lang tid og derfor tænker, at du ikke har lyst til at leve mere. Det kan være rigtig tungt at rende rundt med sådan nogle tanker selv og jeg kunne forestille mig, at det ville lette noget i dig.  Indimellem kan vi mennesker være bange for at snakke om det, vi er mest bange for eller som gør mest ondt, men når vi gør, så viser det sig ofte at være positivt. Hvis du har lyst, kan du også overveje at logge på i Cyberhus' chat, hvor du kan chatte med en rådgiver og få mulighed for at sætte lidt flere ord på, hvad dine tanker handler om. Du kan finde Cyberhus' chat her: https://cyberhus.dk/chat
Hvis du har brug for telefonrådgivning omkring dine tanker om selvmord, er Livslien måske også en mulighed for dig. Livslinien rådgiver omkring de tanker, som du har og du kan finde dem her: https://www.livslinien.dk
Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle væktøjer til at være i situationen. Jeg håber, at du har mod til at snakke med en voksen om, hvordan du har det, så du forhåbentlig kan lægge dig til at sove trygt om natten.
De bedste hilsner,
Malou