Er det ok og hvad er mine rettigheder som en elev.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg vil gerne spørge om en lærer godt må tåbe ad en og skal de ikke også høre en. Jeg har haft nogle episoder i min skole at nogle lærer er ret racister. Jwg føler altid jeg er anderledes og ikke passer ind { jeg er dansker men etnisk somalier og er 13}. De siger hele tiden at jeg skal entegrewrs og ikke er hel dansker. De siger også at jeg hele tiden siger dem og os { de mener dem som dansker og os som etniske mennesker}. Men det er dem som kalder mig perker og mine venner og ikke anderkender os som dansker. Det er så toofaced , men det var bare noget i skulle vide om min skole og hvordan jeg har det. Mit rigtige spørgsmål er må en lærer godt råbe af en. For det var rent faktisk igår det skete at min lærer råbte ad mig fordi beg ikke hørte efter min anden lærer og havde  åben bart en atitude. Det der skete bar at jeg havde hånderværk og design og jeg talte i timen hvilket jeg godt kan forstå. jeg blev også smidt ud af klassen det var fint nok jeg havde også sagt undskyld. Så fik. vi alle fri kl 14.30 men jeg var den eneste der skulle blive tilbage det var også fint nok. Men så var det kun mig og ham i det lokale og jwg gad ikke sån være alene med ham { ik fordi der er noget Galt  med ham} men han begyndte bare at rydde op og jeg gad ikke vente længer. Så gik jeg ud af lokalet og gik jeg til min ven. Han blev bare sur og jeg orkede ikke at blive råbt af så gik jeg bare. Men den næste dag i engelsk timen kom min lærer ind og sagde han skulle snakke med mig ude i gangen.[ Vær gang jeg taler med ham siger han altid jeg er kommet i problemer] så sætter jwg mig bed på et sæde også kigger jeg også ser jeg den anden lærer og så siger min lærer at heg Var uopdragen og råber af mig så alle legit kunne høre det og han fik mig også til at græde. efter det gik jeg ind i klassen grædende og gad ikke være inde i klassen så jeg gik ud. Jeg gik ind på toilete og græd, jwg kiggede mig selv i
spejæet og var helt rød i ansigt og havde røde øjne . Nu vil jeg bare vide er det ok at råbe af en elev.

Svar:
Kæreste dig,
Jeg er meget glad for, at du har skrevet. Det lyder virkelig ubehageligt, det der sker i skolen, og jeg kan sagtens forstå, hvis du føler dig hjælpeløs og er rigtig ked af det over situationen. Det er ALDRIG rart at blive råbt af - ligegyldig hvad der er sket forinden. Jeg synes bestemt heller ikke, det lyder særlig voksent af din lærer at råbe af dig foran alle på den måde, det må have været virkelig skræmmende, ubehageligt og måske også pinligt. Det kan især være virkelig ubehageligt at blive råbt ad af en voksen og så samtidig en lærer, når man selv er barn. Mange vil nok mene, at det er meningen, at lærerer skal lære børn, hvordan man bedst håndterer uenigheder og hvordan man samarbejder. Læreren skal opføre sig voksent - for han er voksen. Det kan aldrig forventes at du opfører dig voksent - for du er ikke voksen.
Jeg tror, der sker en helt masse komplicerede ting i mellem dig og din lærer, som også gør, at situationen ligesom bare eskalerer og bliver værre. Jeg er ikke i tvivl om (selvom det måske er svært at tro på lige nu) at din lærer vil dig det bedste og virkelig gerne vil hjælpe dig. Men lærere er mennesker, og ofte meget pressede og stressede mennesker. Når man bliver stresset, så kan man have virkelig svært ved at håndtere pressede situationer optimalt. Og jeg tror, det er det, der sker her. Jeg siger det bestemt ikke for at undskylde hans opførsel, men ofte kan det være rart at forstå alle de mange ting, der kan ligge bag en anden persons opførsel. Det er også nødvendigt for at kunne ændre situationen, så den bliver bedre. Jeg forestiller mig, at din lærer føler sig hjælpeløs, fordi han simpelthen ikke ved, hvordan han skal hjælpe dig. Måske det ikke kun er dig, men måske det er flere omkring dig. Måske det er virkelig svært for ham at finde ud af, hvordan han når ind til dig.
Det sagt, så er der selvfølgelig nogle helt klare grænser for, hvad man må sige til andre, og hvad man ikke må. Det er absolut ikke (og aldrig) okay at være racistisk, og jeg er virkelig ked af at høre, at du og dine venner ikke føler jer anerkendte som danskere af jeres lærere. Det er VIRKELIG frygteligt at høre, og jeg kan ikke forestille mig, hvor ubehageligt det må være for dig. Du skriver nogle rigtig vigtige ting, nemlig det med "os" og "dem". Det kan skabe rigtig store konflikter og problemer, når der generelt er den slags opdeling, og det sker desværre meget på det her område omkring etnicitet. Som jeg skrev tidligere, er det meningen at lærere skal lære os om mange forskellige ting - også hvordan man behandler hinanden ordentligt - og ud fra det, du beskriver, lyder det ikke som om, dine lærere er så gode til det.
Jeg vil gerne rose dig for at være stærk og ville gøre noget ved det her. Du skriver og spørger, hvad dine rettigheder er, og om det er okay, det der foregår. Det synes jeg er meget modigt, det kræver mod at sætte sig op mod de autoriteter man møder, som man føler sig uretfærdigt behandlet af. Jeg tror her, det er rigtig vigtigt, at du husker på, at vrede aldrig løser noget. Vrede er den letteste følelse at hoppe til og handle i, fordi den ikke gør så ondt. Men ud fra det du skriver, er det tydeligt for mig, at du ikke kun er vred men faktisk rigtig ked af det, der foregår. Det kan virke skræmmende at skulle vise sin ked-af-det-hed til den, der har gjort én ked af det, men lige her for dig, tror jeg, det er rigtig vigtigt. Din lærer skal have at vide, hvor ked af det, du bliver. Det er ikke sikkert, du har lyst til selv at fortælle ham det direkte, så det kan godt være nødvendigt at inddrage nogle andre. Det kan for eksempel være dine forældre, din skolevejleder eller skolesygeplejerske, en anden lærer eller simpelthen skoleinspektøren. Det vigtigste er, at der er nogen, der får at vide, hvad det er der foregår, og hvad det gør ved dig, så det kan blive stoppet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det hele bliver bedre snart.
Sophie