Er det ok?
brevkassespørgsmål af
M...
13 år
Hej Er begyndt at intrasere mig for sex osv men ved ikke det er ok at få sig selv til at føle sig tilpas kh m...

Svar:
Kære M,
Tak for dit brev! Det er sejt af dig, at du skriver her.
Du skriver, at du er begyndt at interessere dig for sex, og spørger, om det er okay at få sig selv til at føle sig tilpas. I din alder, er det helt okay, og helt normalt at begynde at interessere sig for sex og onani. I teenageårene gennemgår vi en stor udvikling både fysisk og mentalt. Vores kroppe udvikler sig rigtig meget, og det gør vores hjerner også. I takt med denne udvikling begynder vi også at blive mere og mere bevidste om os selv og vores kroppe og begynder at interessere os for, at udforske hvad vi kan lide og ikke kan lide.
Onani er en rigtig god måde at lære sig selv bedre at kende på. På den måde kan man blive fortrolig med sin krop, og mærke, hvad der føles rart og hvad der ikke føles rart. Det er helt normalt, at begynde at eksperimentere og at røre ved dig selv på måder, der får dig til at føle dig tilpas. Så længe du kun gør ting, der føles rare og som du har det godt med at gøre, er der intet unormalt eller farligt i det.
Det at du er begyndt at onanere er første skridt på vejen i en sund seksuel udvikling. Mange oplever samtidig, ligesom dig, at de begynder at interessere sig mere for sex. Men det er ikke nødvendigvis det samme, som at være klar til at skulle have sex. Ofte begynder man at interessere sig for sex længe inden man er klar til at have sex første gang. Uanset hvor du er i den her proces, om du allerede føler dig klar, eller du ikke er klar endnu, er det vigtigt, at du lytter til dig selv og kun gør ting som du har det godt med og som føles rigtige for dig.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig held og lykke!
De bedste hilsner,
Stine