Er det normalt at have hår på pikken som 12 år
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er en 12 år dreng. Jeg har hår på pikken og alle fra min klasse har ikke. så jeg føler mig unormal når mine venner snakker om pik. En af mine venner så det engang meget hurtigt og så spurgte han om jeg hade hår på pikken også skynde jeg mig at sige nej for der var ingen andre der hade det og jeg synes det var pinligt. Håber du kan hjælpe mig

Svar:
Kære dreng.
Jeg kan godt forstå at du føler dig alene om at være den første. Det kan være grænseoverskridende med den opmærksomhed der følger med. Når man bliver konfronteret med at ens krop er ved at udvikle sig hurtigere end de andres kan man blive flov og få svært ved at vise den frem for andre. Det er ekstra svært, når man er den første der begynder at udvikle sig, men heldigvis kommer alle de andre også i puberteten inden længe. Så om nogle måneder er det garanteret slet ikke så akavet mere.
Her er det vigtigt for mig at fortælle at du ikke er alene. Der er mange andre der står i samme situation som dig og skal vænne sig til tanken om at der ikke er andre der er noget dertil hvor du er. Det kan de også gå at være kede af fordi de måske er nervøse for om det kommer meget sent. Det er ikke spor unormalt og alt sammen en vigtig del af det at blive ældre.
Du skriver at din ven har spurgt ind til dine hår. Det kan jeg godt forstå er grænseoverskridende. Der er ingen der tvinger dig til at tale sandt omkring dine hår. Men måske er grunden til at han spørger en nysgerrighed? Han spørgsmål var måske mere en tanke til ham selv om at han ikke selv har fået hår og derfor ved han ikke helt hvordan han skal spørge. Hvis du har modet på at snakke med ham om det er det rigtig sejt. Men det er bestemt ikke noget du behøves for det kan godt være for meget. Det kan dog være en måde at dele nogle af sine tanker med en ven. Jeg er sikker på at han ville tage rigtig godt imod det hvis du åbnede dig op for ham.
Hvis du vil vide mere om hvad der sker i puberteten kan du gå ind på sexlinien.dk. Siden kan være med til at svare på nogle andre spørgsmål som du måske ligger inde med. Du er også altid velkommen til at skrive til os igen.
Jeg håber du kan bruge vores svar.
Mange hilsner
Emilie, Cyberhus.