er det normalt?
brevkassespørgsmål af
Rasmus
13 år
hej jeg e en dreng på 13, jeg vil bare spørge angånde onani.... jeg er lidt ked af jeg er den eneste i min klasse der ikke har hår på pikken og sovidrer, og jeg ved ikke om de her to ting har noet med hinanden at gøre for er nemlig meget i tvivel. fodi jeg onanere og synes det er mega dejligt, men der kommer aldrig sperm ud er det normalt??
og til sidst.  nogle gange når jeg onanere bliver jeg helt rød på overe kroppen og ansigtet..... og det linger næsten en udslet men det sker nogle gange når jeg onanere. så derfor ville jeg bare spørge om det er noget jeg skal være bange for og om det er normalt?

Svar:
Hey Rasmus
Jeg tror jeg vil starte med at fortælle, at alt det du beskriver lyder helt normalt.
Det er helt naturligt at onanere, når man er i din alder, og så længe du syntes det føles rart skal du selvfølgelig bare fortsætte. Det her med om der kommer noget ud, kan sagtens hænge sammen med om du har fået hår på pikken. For det kan sige noget om hvor langt du er i puberteten, og der lyder det som om du stadig er i begyndelsen af puberteten. Men du kan være helt rolig. Det skal nok komme. I takt med at du kommer længere i din udvikling kommer både hård og spærm helt af sig selv. Det er ikke noget du kan eller skal gøre noget specielt før det sker. Det kommer helt af sig selv, når din krop er klar til det.
Det her med at du bliver rød i ansigtet og på kroppen, handler ganske enkelt om at du bliver ophidset, og din puls stiger når du onanerer. Det er helt naturligt, ligesom det kunne ske hvis du dyrker hård sport eller løber en tur, hvor du virkelig giver den gas.
Så for at opsummere...ja, alting lyder til at være helt normalt, og helt i orden.
Mange hilsner
Lasse