Er det normalt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.
Jeg har for nyligt haft min første gang med min kæreste. Vi brugte kondom, og hvis der var gået noget galt med det er jeg næsten sikker på han ville have sagt noget. Men har haft mavesmerter i ca. 3 dage nu. Er det normalt? siden det var min første gang, har jeg mange noia på om der er gået noget galt, min mor er meget streng omkring emnet, så kan ikke tale med hende om det. Jeg går hele tiden rundt med frygten om at noget er gået galt, og at jeg kunne være gravid.
Er det normalt?
Hilsen den bange pige

Svar:
Kære bange pige!
For det første tror jeg ikke, at du skal være bange. Det er dejligt at høre, at du har en kæreste, og at I bruger kondom ved samleje. Det har sikkert holdt helt fint. Det kan være en god ide at være lidt forsigtig, når man tager det af. Binder man en knude på det, kan man se sæden samle sig i det og kan altså på den måde tjekke, at der ikke er hul, hvis man føler sig usikker.
Det lyder ubehagligt med mavesmerterne, men jeg tror ikke det skyldes graviditet. Jeg tænker mere på, om du mon kunne have fået en blærebetændelse?  Det får man nemt som kvinde, fordi vores urinrør er kort. Så når man har sex, og det hele er vådt og snasket rundt lige som det skal være, så kan der nemt komme bakterier op i blæren. Derfor er det vigtigt at få tisset kort tid efter hver gang man har haft samleje. Blærebetændelse kan give mavesmerter og tit svier det også, når man tisser.
Hvis smerterne ikke er bedre i løbet af få dage, vil jeg råde dig til at ringe til din læge og få tjekket på en urinprøve om du skulle have blærebetændelse. Og så kan du eventuelt ved samme lejlighed tale med ham/hende om prævention - måske det vil være en god idé for dig at få p-piller eller en anden type prævention, nu når du har en fast partner. Bare husk, at det KUN er kondomet, der både beskytter mod graviditet OG seksuelt overførte sygdomme. Og jeg tror ikke, at du er gravid. Men hvis din menstruation ikke kommer næste gang, skal du selvfølgelig tage en graviditetstest. Dem kan man købe i Matas, i supermarkedet eller på apoteket.
Du kan læse mere om prævention på sex og samfunds hjemmeside lige her.
Håber det var et svar, du kan bruge!
Mange hilsner fra Gerda