Er det ham eller bare mig?
brevkassespørgsmål af
Sofie
14 år
Hej cyberhus
jeg er en pige på 14 år og jeg har aldrig haft en rigtig kærste men kunne vildt godt tænkte mig en fordi jeg har prøvet at putte lidt med en dreng.
Men mit spørgsmål er at jeg bliver ved med at drømme om en dreng fra min årgang om at vi sidder sammen og snakker om alt fra vores liv. på en eller anden måde kunne jeg også godt forstille mig at kysse drengen i virkelig heden. men jeg snakker næsten ikke med drengen i virkeligheden. jeg har kun snakket med ham meget lidt hvor der også har været andre. jeg virker bare som et 0 i forhold til ham. ved ikke om jeg faktisk kan lide ham eller om jeg bare gerne vil have en kæreste. jeg tænker på det hele tiden og ved ikke hvad jeg skal gøre?
hilsen den Sophie

Svar:
Kære Sophie
Tusind tak for dit spørgsmål. Jeg synes du gør dig rigtig mange fine tanker om det at have en kæreste. Du har også fuldstændig ret i at det kan være svært at vide om det lige præcis er ham drengen du godt kan lide, eller om det er tanken om at have en man kan være kærester med. Jeg tænker at du kan prøve at spørge dig selv de her spørgsmål, som måske kan hjælpe dig med at finde ud af hvad der er hvad:
- Hvis du prøver at tænke på en anden dreng, på samme måde (at du kysser ham og taler med ham om alt), føler du så det samme eller føles det anderledes?
Grunden til at jeg spørger om det, er fordi at hvis du oplever nogle af de samme følelser, når du tænker på andre drenge, så handler det måske mere om at du gerne vil have en kæreste, end at det handler om lige præcis ham. Det er helt naturligt at man gerne vil have en som man kan tale med om alt det der fylder, og det er også helt normalt at du er begyndt at være nysgerrig på alt det med at kysse og putte. Begge dele handler om at være tæt på en anden, og dele noget sammen, som ikke er til hvem som helst.
- Når du tænker på ham drengen, hvordan føles det så?
Hvis du får sommerfugle i maven, og hvis du bliver lidt varm indeni, så kan det måske godt betyde at du er lidt vild med ham. Men som du skriver, så har du ikke talt særlig meget med ham, og derfor kan dine følelser godt ændre sig, hvis du lærer ham bedre at kende. Det er lidt sjovt med de der følelser, og det er ikke altid at vi selv kan bestemme hvem vi synes er søde, og nogle gange kan det også være svært at vide hvorfor. Den eneste måde du kan undersøge det på, er ved at prøve at tale mere med ham. Lære ham at kende. Du skriver at du selv synes at du virker som et 0 i sammenligning med ham, men det er jo bestemt ikke sikkert at det er sådan. Igen, så er det helt normalt at man bliver nervøs, hvis der er en man godt kan lide, og så kan man nemt komme til at tænke at de er meget bedre end en selv. Mon du har en måde at komme i kontakt med ham? Det kan enten være ved at skrive en besked til ham, hvis I er på sociale medier, eller måske kan du prøve at være der, hvor han er, i skolen. Du kan eventuelt tage en veninde med, så du ikke er helt alene. Måske har du også lagt mærke til at der er noget han går op i? Det kunne være en sport eller andre ting, og så kan du jo prøve at spørge ham om noget i forhold til det. Det kan være reglerne for en sport eller måske bare være nysgerrig på en bestemt ting. Rigtig ofte, hvis man kan få andre til at tale om noget de kan lide, så vil de bagefter, synes at samtalen var rigtig god. Det hænger sammen med at langt de fleste rigtig gerne vil fortælle om sig selv, hvis der er nogen der gider at lytte.
Efterhånden som du lærer ham at kende, så kan du jo se om du fortsætter med at drømme om ham, og stadig synes han er sød. Det kan også være at du finder ud af at I ikke har så meget tilfælles. Uanset hvad, så bliver du klogere.
Her til slut, vil jeg lige sige at det med kærester ikke altid er nemt, og du vil sikkert opleve meget af det samme som nu, mange gange fremover. Når det sker, så er det rigtig godt at du lige stopper op, som nu, og tænker over hvad der sker, så du ikke gør noget, som du måske kommer til at fortryde. Du er altid velkommen til at skrive herind igen, eller måske besøge vores chat. I chatten kan du, sammen med en rådgiver, tale lidt mere om det du oplever, hvilke følelser der er, og måske endda om hvordan det er gået med at lære ham at kende. Eller måske hvordan du kan få kontakt til ham. Du er i hvert fald meget velkommen.
Jeg håber du har fået nogle ideer til hvad du kan gøre nu.
Kærlig hilsen
Signe