Er det forkert eller rigtigt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej … Jeg er en pige på 22 år og bor i plejefamilie og har gjort det i ca. 9 år. Jeg har fået mig en kæreste, og vi holder rigtig meget af hinanden, men vi er så uheldige, at vi har fået kønsvorter. Jeg har selv gået til læge uden at sige det til min plejemor. Lægen sagde, at det var kønsvorter, og det skulle behandles på sygehuset. Jeg tager hjem til mine plejeforældre og siger det til dem, som det er. De vælger så at blive så sure og skuffede over det, at de siger, at jeg ikke må se min kæreste, før vi har fundet ud af, om det er alvorligt. De blev også sure over, at jeg selv tog til læge, men jeg har ikke lyst til at tage min plejemor i hånden som 22-årig ned til lægen, når jeg selv kan klare det. Var det forkert af mig, eller har mine plejeforældre ret i det, de siger? Hvad skal jeg gøre? Har de ret til at sige, at jeg ikke må se min kæreste?

Svar:
Hej Lula
Jeg synes, du har gjort det helt rigtige! Du er 22 år og skal selvfølgelig ikke tage din plejemor med til læge, medmindre du selv ønsker det. Jeg synes, det er flot af dig, at du overhovedet har valgt at involvere hende i forhold til behandling på sygehuset, så det er rigtig ærgerligt, at hun tackler det på den måde i stedet for at sætte pris på den tillid, du faktisk viser hende.
Det er svært at sige, hvorfor hun reagerer så voldsomt og forbyder dig at se din kæreste ... Måske gik det op for din plejemor, at du er ved at blive voksen og tager ansvar for dit eget liv og danner dig et liv, hvor de ikke nødvendigvis bliver involveret i så høj grad. Eller også blev hun bekymret og ked af det på dine vegne og viser det på denne, ikke så hensigtsmæssige, måde ved at blive sur og skuffet.
Hvis I har et godt forhold til hinanden, ville jeg - hvis jeg var dig - sætte mig ned og fortælle hende, at du faktisk er blevet ked af den måde, hun har reageret på, da du troede, at du kunne dele den slags ting med hende, uden at det ville skabe en konflikt på denne måde. Eller hvis du synes, det er svært at tale om det igen, kan du måske skrive det i et brev til hende. Så har hun også mulighed for at tænke over det, inden hun skal svare dig. Jeg tror, det er vigtigt for jer begge at få talt om situationen, da det kunne lyde til, at der ligger andet bag "end bare et besøg ved lægen".
Prøv om I ikke kan indgå i en dialog, uden at stemningen bliver dårlig, men hvor du siger, at du faktisk ikke forstår hendes reaktion, og at du er ked af den udvikling, hele situationen har taget.
Og jeg synes bestemt ikke, at hun kan nægte dig at se din kæreste, medmindre der er en meget god grund til det. Det lyder jo til, at I er to fornuftige unge mennesker, som prøver på at tage ansvar og håndtere situationen rigtigt.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe, og at din plejemor og dig får rettet op på tilliden til hinanden.
Mange hilsner Camilla