er det forkert??
brevkassespørgsmål af
olivia og klara
13 år
hej. mit problem er at min ven (som er 13 år) der har fået finger af en dreng på 17. men er det forkert og har hun mistet sin mødom

Svar:
Hej med dig
Som udgangspunkt, så arbejder man med en alder der hedder 15 år, før man er buksemyndig (hvor det så officielt er okay at have sex). Grunden til at man har den lov, handler om at man gerne vil beskytte børn, mod at blive udnyttet af voksne, men det er meget sjældent at det vil være et problem, hvis der er få år i forskel, som f.eks. hvis man er 14 år og den anden er 16 år. Begge parter skal dog have lyst og føles sig trygge ved situationen.
Du skriver at din veninde på 13 har fået finger af en fyr på 17. At få finger betyder egentlig at han har onaneret på hende, og hun er som sådan stadig jomfru. Men det er vigtigt at understrege at alle seksuelle ting - både onani på hinanden og sex - kan virke grænseoverskridende, når man ikke er så gammel, fordi det er svært at forstå hvad det betyder. Derfor tror jeg egentlig at det vigtige spørgsmål her, er om hun følte sig tryg i situationen og havde tillid til ham. Hvis ja, så er det som sådan ikke forkert, men hvis nej, så er det forkert - for så har hun måske følt sig presset til noget, som hun ikke var klar til.
Derfor tænker jeg at det bedste du kan gøre, er at snakke med din veninde og høre hvad hendes oplevelse er. Du kan også minde hende om at de fleste først dyrker sex for første gang, når de er fyldt 16 år, og at det altid er okay at sige stop eller sige nej. Uanset om man tidligere har sagt ja, eller om hun har sagt ja til onani (og han vil have sex). Hun må altid gerne sige fra, og hun skal mærke efter hvad hendes grænse er.
Som udgangspunkt anbefales det at man venter til man er 15 år (buksemyndig), før man begynder at undersøge sin seksualitet sammen med andre, og de fleste venter med sex til de er 16 år eller ældre. Men det er meget normalt at man har lyster allerede tidligere, og måske føler man sig også tiltrukket af tanken om at onanere med en anden eller have sex. Det er bare vigtigt at huske at der er forskel på tanken og på når det så sker i virkeligheden, og for at man helt kan forstå hvad man siger ja til, er det en god idé at være ældre end de 13 år.
Jeg håber du kan bruge mit svar
Venlig hilsen
Signe