Er det et problem?
brevkassespørgsmål af
K
22 år
Jeg har kun været sammen med fyre der har været flere år ældre end mig, og siden er aldersforskellen kun blevet større. Lige nu ser jeg en på 34 og jeg er selv 22. Før det var der eksempel ham 30 og mig 21, 28 og 19, 28 og 18, 26 og 17, 23 og 16. Ps. Der er 14 år mellem mine forældre. Har prøvet at date fyre meget tættere på min egen alder, men det fungere overhovedet ikke for mig, kan heller ikke blive forelsket eller have lyst til dem der er på alder med mig.

Svar:
Hej K
Du skriver at du er kun har været sammen med fyre en del ældre end dig, at du ikke har været interesseret i nogen på din egen alder, og spørger om det er et problem.
Det er meget almindeligt at blive tiltrukket af nogen, der er ældre eller yngre end én selv. Der for eksempel en del ægteskaber, hvor der er en del aldersforskel, som du nævner med dine forældre. Der er heller ikke noget galt i sig selv med aldersforskel i et forhold (hvis begge parter er over 15 år). Jo ældre man bliver, jo mindre betydning begynder aldersforskel også at have. Det er dog ret godt at være opmærksom på, om man har en lige relation, hvis man stadig er ret ung. Så er den meget ældre person typisk meget mere moden, har mere erfaring, og har måske også naturligt mere autoritet. Det behøver selvfølgelig ikke være et problem. Men den der er ældst har et ansvar for ikke at bruge sin erfaring og autoritet mod den yngre til fx at presse eller manipulere dem til at gøre noget, de ikke vil. Det er derfor rigtig godt, hvis du er bevidst om dine egne grænser og behov. Bare fordi han måske virker klogere og mere moden, så er det ikke sikkert han altid er det - eller altid har ret. Og man må altid sige fra og sige nej.
En anden ting er, om man er det samme sted i livet. Mange begynder fx i 30'erne at tænke på børn, hus og karriere, mens mange i 20'erne tænker på uddannelse, fester og rejser. Bare fordi der er aldersforskel, kan man dog sagtens "være samme sted". Men det kan selvfølgelig blive et problem for forholdet, hvis den ene virkelig gerne vil have børn og den anden slet ikke er klar til det.
Ved stor aldersforskel, kan der også være en risiko for at folk omkring én vil mistænkeliggøre den ældre persons intentioner for at være sammen med en, der er meget yngre. For det meste er det fordi de gerne vil den unge person det godt og beskytte dem. Det kan få nogen til ikke at fortælle om deres forhold, hvis de er bange for hvad andre vil sige. Men det er langt bedre at vise sine venner og familie de gode grunde til at man er sammen end at prøve at holde det hemmeligt.
Når det er sagt, så kan man sagtens have forhold med aldersforskel uden det er et problem. For nogen kan det være, at de personer man bare klikker med, tilfældigvis har en anden alder. For nogen kan det være, at man finder ældre partnere mere spændende eller modne måske i en periode og så "vokser fra det" jo ældre man bliver. Det vigtigste er, at du er glad for og tryg med den, du er sammen med, og at han respekterer dig og dine grænser.
Håber du fik svar nok, ellers er du også meget velkommen til at skrive igen eller komme på chatten.
Med venlig hilsen
Agnete