Er blevet tyk

brevkassespørgsmål

Er blevet tyk

brevkassespørgsmål af
Klara
13 år

Hej jeg er en pige på 13 år og jeg har taget meget på i løbet af årene, og jeg tør ikke fortælle mine forældrene det fordi de går altid tid selv og snakker om hvor klamt det er at være tyk, så for at de ikke finder ud af at jeg har taget på suger jeg maven ind 7-24 . Jeg er så pinlig over at være tyk og jeg prøver hele tiden at gå på hemmelige dieter og sådan noget, men det lykkes aldrig fordi mine forældre altid tager noget lækkert med hjem og jeg kan jo ikke lade være med at spise det. Hver sød at hjælpe mig Hilsen en desperat pige

Svar:

Kære Klara

Det lyder til, at vægten fylder meget for dig, og jeg forstår frustrationen over, hvis vægten bare går opad. I teenageårene er det helt normalt, at en pige øger sin vægt, da kroppen begynder at lagre fedtet anderledes, og der kommer former. Det lyder til, at du synes du har taget for meget på, og at det fylder meget, når du føler du skal suge maven ind hele tiden. Det må være rigtig anstrengende og hårdt, tænker jeg.

Jeg tror, at det vil være godt for dig, hvis du kan snakke med dine forældre. For det er ikke godt at gå og skamme sig over sig selv og sin krop. Du kan evt. overveje, hvordan det ville være at tale med dine forældre om, hvordan du har det med din krop og deres udtalelser om det at være fed. Og hvor svært du synes det er, når de tager alle de lækkerier de tager med hjem. Det lyder som en ekstra udfordring for dig, at der er så mange fristelser, så det kan evt. gøre det nemmere for dig, hvis det ikke skal være en kamp der sker alene i dig og i al hemmelighed, men at dine forældre ved hvordan du har det, og kan tage hensyn til, hvad de har med hjem.

Samtidig tænker jeg også, at det er vigtigt at I har en snak om, hvordan man taler om kroppen og dens størrelse. For når man er i din alder, hvor du så småt er ved at blive en kvinde, vil din krop ændre sig. Du vil få bredere hofter, bryster, større bagdel osv. Men det er svært at se sin krop forandre sig, og det gør det ikke lettere, hvis du føler, at dine forældre vil se ned på dig, hvis du tager på. Det er selvfølgelig vigtigt at spise sundt og varieret, men det er altid lettere, hvis man har nogen der kan hjælpe en og man gør det i fællesskab.

Hvis du synes det er svært at tage snakken med dine forældre, kan du måske prøve at snakke om det med en anden? Det kan godt være svært første gang man skal fortælle noget, der går en på, men det bliver lettere jo mere man snakker om det.

Til sidst får jeg også lyst til at sige til dig, at du må huske, at du er meget mere end din krop. Når der er noget man er utilfreds med, kan - særligt piger - kun fokusere på det, og mange glemmer lidt alle de andre fantastiske ting, man består af. Næsten alle mennesker vil opleve at have perioder, hvor man tager på - og særligt i teenagetiden. Og det er svært at se sin krop forandre sig, men det bliver ekstra svært, hvis man føler sig forkert og skammer sig. Så jeg håber virkelig at du vil overveje at snakke med nogen, specielt dine forældre.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker.

Mange hilsner Louise

LouiseAs billede
Louise fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål