Ensomhed

brevkassespørgsmål

Ensomhed

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej. Jeg er en meget ensom pige, jeg føler ikke rigtig at jeg har nogle at snakke med. Jeg er rigtig følsom, hvis nogen siger noget til mig som jeg misforstår sårer det mig uden at det var ment ondt, og jeg kan græde i flere timer over det. Jeg har det svært social og bliver hurtig overstimuleret og træt. Jeg bliver også rigtig hurtigt irriteret og sur og ked af det, jeg kan ikke rigtig styre mine følelser.  Jeg er adopteret og tror mange af mine problemer kommer der fra.

Jeg vil gerne snakke med en psykolog men kan ikke finde ud af at få det sagt, og føler ikke der er nogle der for står mig, (jeg har gået til psykolog før uden rigtig at få hjælp)

Håber nogle kan hjælpe mig.

Svar:

Kære Dig!

Det er godt du skriver. Du rækker ud og det er svært. Ensomhed kender unge, voksne og ældre mennesker til. Den er en del af livet. For nogle mennesker fylder den for meget, det gør den hos dig. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at favner din ensomhed.

Du skriver, du er adopteret og tror din følsomhed og ensomhed stammer derfra. Det er en mulig forklaring. Jeg tror, at ensomhed bunder i mange aspekter af livet. Du skriver, at du ikke følte din psykolog forstod dig. Det handler om kemi mellem to mennesker. Måske det kan hjælpe at tænke, at det behøves ikke være en psykolog, men fx en ungerådgiver, præst eller et kærligt menneske du kender. Og det er dig, der bestemmer, om det er den rette person for dig. En anden mulighed er et fællesskab mellem andre unge, der føler sig ensomme eller som er adopteret.

Ventilen, er et fællesskab for unge, som føler sig ensomme https://ventilen.dk. Adoption og Samfund har en rådgiver på adoptionslinjen, der tilbyder en generel snak om det at være adopteret https://adoption.dk/faa-raad-og-hjaelp/adoptionslinjen/ og Adoption og Samfund har en gruppe for unge, der mødes til sociale arrangementer. De skriver;  "AUS vil gerne lægge vægt på, at vi alle har haft en forskellig opvækst og forskellig modgang, og derfor fokuserer vi på hver og især, og fællesnævneren er, at vi alle er adopterede". https://adoption.dk/as-ungdom-asu/

Hos Headspace kan du finde en ungerådiver, der bor i dit område. Og i dette link beskriver de ensomhed hos unge https://www.headspace.dk/temaer/ensomhed. En anden mulig hjælper er den lokale præst. Præsten er ofte guld værd, for han/hun ser på dig på en anden måde, hvor det eksistentielle er i fokus. Og hvis du går på en skole, findes der ofte en vejleder/rådgiver, der kender en psykolog.

Nu har jeg beskrevet nogle mulige hjælpere, men glemt lægen, for det er han/hun som kan henvise dig videre. Der er mange der er nervøse for at gå til læge. Mit foreslag er, at du kan skrive en email og fortælle om din sociale angst og ensomhed.

Du har skrevet herind, du rækker ud ergo du er på vej. Mærk efter hvad er næste skridt. Hos hvem kan du betro dig. Og hvis det ikke er den rette person, så tag straks fat i anden hjælper.

Jeg ønsker dig god vind

Anne-Sophie

Anne-Sophies billede
Anne-Sophie har svaret på dette spørgsmål