En ven i nød
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har en ven som jeg tror/ved har det ret svært. Hun går i 1.G, jeg går i 9. klasse. Jeg ved ikke hvor deprimeret hun er, eller om hun overhovedet er deprimeret, men hun har en hård baggrund så man kunne forestille sig at hun havde det svært. Da hun var lille forlod hendes far hende. Da hun var yngre (ca. 13) blev hun voldtaget af en hun troede hun elskede. Han har så senere ville være kæreste med hende, og hun har følt sig utryg for at han ville komme efter hende. For nyligt har hendes kæreste (vi kalder ham William for at forblive anonyme) slået op med hende (William går i min klasse, det er sådan jeg kender hende). Det er hun meget ked af i øjeblikket. Jeg har prøvet at være der for hende. Jeg har snakket med hende William, og han sagde at han havde slået op med hende fordi han ikke synes han kunne være rigtig sig selv sammen med hende. Han sagde også at hun var mentalt skadet (seriøst ment) og at hun ikke kunne "fixes". Hun opfører sig ikke specielt mærkeligt, men hvis man tager hendes baggrund i betragtning kan det godt passe at hun er mentalt skadet. Jeg forstår og respekter Williams holdning, og han er en god ven. Hun har sagt: "Hvorfor forlader alle mig?" Jeg har lovet hende at jeg aldrig vil forlade hende, og selvom vi er gode venner troede hun ikke på det. Jeg ved som sagt ikke hvor deprimeret hun er, eller om hun har selvmords tanker. Vi har chattet en del og sendt hjerter til hindanden et par gange, men så vidt jeg ved er ingen af os forelskede i hindanden. Selvom hun er sød vil jeg ikke være hendes kæreste, for hvis vi bliver kærester tror jeg ikke jeg ville kunne holde mit løfte. Jeg ønsker at hjælpe min ven igennem denne svære periode, og har tænkt mig at holde mit løfte om aldrig at forlade hende. Jeg skriver fordi jeg gerne vil have gode råd om hvad jeg kan gøre. Jeg har ikke tænkt mig at blande politiet eller noget andet ind i det, det er hendes beslutning om hun vil have professionel hjælp.

Svar:
Kære du.
Jeg tænker, du er en sand ven. En der kan rumme hendes sorg og smerte og ikke forsvinder, fordi hun har det svært. Det er det, hun har brug for nu. Du har empati og forståelse for hendes baggrund, og de konsekvenser, det kan have for hendes måde at være i verden på. Tidlige oplevelser af at blive forladt kan gøre det svært at stole på andre mennesker igen, og det kan næsten blive selvforstærkende at holde andre mennesker på afstand og forvente at alle forlader hende. Når hun er klar, vil det være godt, hvis hun kan få samtaler hos en psykolog.
Jeg synes, du gør det rigtige, du bliver. Du kan jo gøre det meget konkret, så i laver noget sammen, du har lyst til. Det er altid godt at gå en tur, men I kan også tage til koncert, i biografen eller lignende.  Det vigtigste er at du viser, du har tænkt dig at blive.
Hvis det bliver for meget for dig, må du være ærlig og sige at hun har brug for mere hjælp.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen eller i vores chat.
Venlige hilsener, Lise