En svær beslutning
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.
Jeg har snart i et år siddet i et kæmpe dilemma. Jeg har skrevet med en pige som er 14 år og som jeg synes er virkelig sød og dejlig at være sammen med. Jeg er selv 16 snart 17 år og derfor kan jeg ikke få mig selv til at være sammen hende. Hun er blevet vild med mig og jeg er nok også lidt vild med hende men jeg synes aldersforskellen er for stor i forhold til hvad jeg vil gå med til. Jeg har fortalt hende hvordan jeg har det med det hele.
Hvad skal jeg gøre i denne situation?

Svar:
Hey Anonym
Jeg kan godt se dit dilemma. På den ene side er du rigtig glad for den her pige, men på den anden side synes du at aldersforskellen er for stor.
Jeg tænker at det der med alder betyder det man selv lægger i det. Er det fordi det føles forkert, fordi du er bekymret for hvad andre tænker, eller fordi hun faktisk du synes at aldersforskellen viser sig  tydeligt, i hendes måde at være på? Hvis det handler om at du godt kan mærke at hun er yngre end dig, og at det bare ikke fungerer for dig, tænker jeg at beslutningen er enkel. Ikke nem, men enkel. Så bliver du nødt til at gøre det klart, at der ikke skal være noget mellem jer. Med den alder I har, tænker jeg ikke 2-3 års forskel behøver at betyde noget, men det afgørende er selvfølgelig hvad du synes.
Du skriver at du synes hun er sød og dejlig, og at du nok er blevet lidt vild med hende. Hvad betyder det mon? Betyder det at du ville være vild med hende, hvis hun var 16 eller synes du bare at hun er sød, og ikke mere end det? Hvis du "bare" synes hun er sød, og det her med alderen bare gør at du ikke ser et forhold mellem jer som en mulighed, så synes jeg helt klart du skal tage initiativet til at stoppe helt op. Du siger at hun er vild med dig, og hvis hun måske er forelsket vil hun måske håbe at du ændrer mening, selv om du har fortalt hende hvordan du har det. Hvis du er helt siker på at der ikke kan være et forhold mellem jer, synes jeg helt sikkert du skal stoppe jeres relation som den er nu. For hvis hun hele tiden håber at der skal ske mere, og du godt ved at det ikke kommer til at ske, så tænker jeg du kommer til at gøre hende endnu mere ked af det på et tidspunkt. Så er det bedre at stoppe nu.
Hvis du tænker at du faktisk ville være vild med hende, og gerne ville have én som hende, hvis aldersforskellen var mindre, så synes jeg du skal genoverveje om aldersforskellen er så vigtig. Den er som sagt det man gør den til.
Så mit bedste råd til dig er at du skal mærke efter om der overhovedet er et håb, eller om du har truffet din beslutning. Hvis du har truffet din beslutning, synes jeg du skal  stå ved den og gøre det helt klart for pigen at I aldrig bliver kærester, eller skal være sammen. Det tænker jeg er mest fair overfor hende og dig selv.
Gode tanker
Tanja