En mærklig følelse

brevkassespørgsmål

En mærklig følelse

brevkassespørgsmål af
Sara
14 år
Oprettet 1 år 9 måneder siden

Jeg ved godt det her kommer til at lyde mærkligt og så noget men ja ja ok så jeg har nogle gange gennem hele mit liv oplevet at en speciel lugt sang osv kan give mig en utrolig mærklig følelse så det sker virklig ikke ofte for mig men hver gang det sker sætter det sig virklig i mig da jeg ikke forstår det sf specielle lugte eller musik eller mennesker kan jeg få en ekstrem mærklig følelse i min krop som jeg har meget svær ved at beskrive jeg bliver helt overvældet af mærkligt følelser hvis det er en person kan jeg ikke kigge på dem men alligevel har jeg lyst til st sidde og stirre på dem hele min opmærksomhed er på dem som om jeg er faldet for dem som sagt sker det ik særlig ofte men jeg forstår ikke hvad det er jeg har det for eksempel med sangen “watcha say” af Jason derulo som jeg får det helt mærkligt af at høre jeg havde det også på et tidspunkt med en lugt på et hotel hvor jeg sagde til hele min familie at de ik måtte spise maden der blev serveret der da jeg af en mærklig årsag troede det var forgiftet jeg ville bare væk jeg kunne ik holde ud at være der jeg ved godt det luder latterligt menneskerne på hotellet havde jeg det også helt mærkligt med jeg kunne slet ik fungere. Hvis i har nogen forklaring overhovedet vil jeg meget gerne høre den da jeg er ekstrem forvirret

Svar:

Kære Sara

Jeg kan ikke give dig et klart svar på, hvad den mærkelige følelse mon er, eller hvad den kommer af. Men jeg har nogle forskellige mulige bud på, hvad det kan være, og som måske kan hjælpe dig med at komme tættere på en forklaring.

Mit første bud er, om det mon kan have noget at gøre med træthed? Nogle gange når man er træt, kan man godt få en underlig fornemmelse i kroppen eller føle, at alting opleves anderledes. Det kan lidt give en følelse af, at der ligger en tung dyne over en, og at man oplever ting anderledes, end når man er frisk.

Mit andet bud er, om det mon kan være déjà vu, du oplever? Déjà vu er oplevelsen af, at man har stået i samme situation før, sådan at situationen gentager sig.

Mit tredje bud er, at den mærkelige følelse gjorde så stort indtryk på dig, at bestemte ting (fx sangen af Jason Derulo) automatisk fremkalder følelsen igen. Det vil sige, at følelsen kun kommer, fordi du forbinder sangen med følelsen - og ikke fordi du rent faktisk ville få det mærkeligt ellers. Måden hjernen husker ting på er nemlig ved at sætte dem i forbindelse med andre oplevelser eller minder. Man kan også sige, at bestemte oplevelser vil blive sorteret og gemt i bestemte kategorier i hjernens lager. Hvis man så har haft en meget speciel oplevelse, som det kan være at få en mærkelig følelse, og hjernen har gemt oplevelsen sammen med et andet indtryk så som sangen, fordi den fx spillede samtidig, så vil sangen efterfølgende minde en om den specielle oplevelse også - fordi de to ting er gemt samme sted i hjernens lager. Det kan være, at det er grunden til, at du får den mærkelige følelse, hver gang du hører sangen eller mindes om et andet tidspunkt, hvor du havde den mærkelige følelse.

Det lyder som om, at den mærkelige følelse er forbundet med en del ubehag for dig. Som jeg læser dit skriv, lyder det som om, at du godt kan blive rigtigt bange, når du får den mærkelige følelse, og at du ikke føler, at du kan fungere. Og at der kan opstå nogle ubehagelige tanker på grund af følelsen, fx at maden var forgiftet. Jeg bliver derfor nysgerrig på, om det også er sådan, du har det med den mærkelige følelse?

Hvis du ofte oplever at få det mærkeligt, eller hvis du fx går og er bange for, om du mon vil få det mærkeligt igen, kan det være en god idé at tale med nogen om det. Det kan være dine forældre, en ældre søskende, en veninde eller en lærer. Det kan være rart at tale med nogen om de ting, som fylder meget for en, fordi tingene ofte bliver mindre, når man får sat ord på dem og får hjælp af andre til det. Du er også meget velkommen til at skrive til os på SMS'en, hvis du har brug for det.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål