En kule
brevkassespørgsmål af
Jasmin
18 år
hej her idag da jeg var i bad og skulle barber mig kunne jeg mærke en lille knude mellem mit inderlår og min fisse den er ikke øm eller noget men bare meget nysgerrig over hvorfor den er der og hvad der kan være

Svar:
Hej Jasmin
Det er lidt svært, at udtale sig om, når jeg ikke ved den nøjagtige placering eller størrelse af knuden.
Er det en lille knude, som sidder i overfladen af huden, så tænker jeg, at der er tale om et indgroet hår (disse kan komme efter barbering) eller en talgkirtel.
Sidder knuden derimod dybere nede i huden, ud mod ydre skamlæbe og er større end en almindelig 'bums' kan der være tale om en tilstoppet kirtel. En tilstoppet kirtel vil typisk gøre ondt. I dette tilfælde skal du tilses af din læge for undersøgelse og behandling.
Uanset synes jeg, at du skal kontakte din læge for yderligere undersøgelse, hvis ikke knuden er forsvundet i løbet af et par uger. Du skal være opmærksom på, at knuden kan blive irriteret, hvis du piller for meget ved den. Et godt råd et lige at bemærke om den er vokset i størrelse i forbindelse med bad og ellers lade den få fred i løbet af dagen.
Mvh. Anne