Mere moden end de andre

brevkassespørgsmål

Mere moden end de andre

brevkassespørgsmål af
Ida
10 år

Kære brevkasse. Jeg er en pige på 10 år og har haft menstruation i over et halvt år allerede. Jeg føler mig meget mere moden end mine klassekammerater og har mistet lysten til at lege helt. Problemet er at jeg ikke ved hvad jeg skal lave i sommerferien og heller ikke efter ferien. Mine veninder mødes nogen gange og leger stadig som børn men det har jeg ikke lyst til. Jeg spiller Sims hvor jeg har lavet en familie som skulle forstille mig selv og min mand og børn og jeg tænker hele tiden på at få en kæreste og blive gift og få børn. Jeg ved godt det er for tidligt og jeg skal selfølgelig ikke have børn eller giftes endnu men det er noget jeg ikke kan styre og det er som om det er det eneste jeg har lyst til. Jeg skriver også med en dreng på 15 i et andet spil og er blevet forelsket i ham. Jeg tænker allerede på den dag vi skal giftes og have børn. Jeg er lidt bange for at komme tilbage til klassen efter sommerferien fordi jeg ikke har haft det godt i min klasse sidste år. Hvordan kommer jeg i gennem skolen når de andre slet ikke har de samme interesser som mig??? Venlig hilsen Ida

Svar:

Kære Ida

Det er virkelig hårdt at opleve at man ikke længere har samme interesser som sine klassekammerater. Jeg tænker faktisk det er en helt naturlig del af den udvikling som starter, når man kommer i puberteten.

Indtil puberteten følges de fleste nogen lunde ad, men pludselig begynder nogle at udvikle sig, mens andre ikke rigtig rykker sig så hurtigt. Det er sjældent sjovt at være den første, fordi man pludselig kan føle dig anderledes og mere alene end man plejer.

Det gode er at det nok skal ændre sig. Det er bare svært at sige hvor lang tid der går. Men dine klassekammerater står også lige overfor at komme i puberteten, og måske vil du allerede opleve at flere af dem har ændret sig, så de også er blevet mere modne, når I mødes efter ferien? Det skal i hvert fald nok komme...du er bare nødt til at have lidt tålmodighed, for man bestemmer ikke selv hvornår det sker.

Du skriver at du ikke har lyst til at at lege, på den måde som de stadig gør. Kunne der være nogle af de ting du laver, som de også godt gider, så I alligevel kan være lidt sammen, ind imellem? Hvad med Sims? Måske er det noget I kunne spille sammen? Tage i biografen eller lave filmaften hjemme. Jeg tænker der er masser af ting som man kan lave hvor man sagtens kan have et fællesskab om nogle ting, selvom man er blevet ret forskellige. De andre skal nok komme efter det, og få nogle af de samme interesser. Det kommer bare til at tage tid.

Mange hilsner Pedro

Pedros billede
Pedro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål