En bekendt mistet sin mor.
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
En veinde mistede sin mor, for nogle dage siden i en meningsløs trafikuheld, hun blev smadret ned af en anden bil. Jeg føler kæmpe sorg på hendes vegne, og føler selv jorden er et modbydeligt sted, har ikke kunnet sove om natten siden det er sket, det værste er at hun nok er blevet slynget flere meter, brækket nakken... Og smadret baghovedet, og så var hun stadig i live, og kæmpede for sine børnsskyld.... Men tabte, det værste er! At det må have været en modbydelig død, der ikke bare var over med det samme! Hun må virkelig have lidt, og det piner selv mig rigtig meget! Aner ikke hvordan man skal håndterer det, føler selv det hele er meningsløst! Og læser om så mange der dør i trafikken. Det værste var min veninde spurgte mig om det ikke måtte have gjort ondt, og det er først gået op for mig nu, hvor grimt det egentlig er.

Svar:
Først vil jeg rose dig - det er fantastisk, at din veninde har en ven som dig. Der bekymrer sig og tænker så meget på hende. Det er meget flot. Det var der mange der kunne lære af, og håbe, at de havde en ven som dig. Når det så er sagt......
Du skal være ærlig overfor din veninde. Tro mig - uanset hvad, kan du ikke sige noget der gør mere ondt på hende. Det værste er sket, hun har mistet sin mor!
Vær der for hende, sig det til hende som du har skrevet her, hvordan du har det. Vær 100% ærlig over for hende. Jeg plejer at sige - "Hold kæft, hold af og hold om". Det dækker hvis du ikke ved hvordan du skal tackle hendes sorg.
Hold hende i hånden, giv hende et kram. Hvis det er svært at sige det til hende, så skriv et brev til hende. Hun vil syntes du er fantastisk. Det tager tid - det kan tage lang tid. Men vær ved hendes side, og du vil også løsne op for dine egne tanker omkring livet og døden.
Da min bror kørte sig selv ihjel. Ville jeg ønske, at jeg havde haft en som dig!!
Charlotte