En anden læge?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Jeg vil gerne vide, om der er mulighed for at man kan tage til lægen hos en anden læge end sin egen? Jeg har ikke rigtig lyst til at snakke med min egen læge om mine problemer, men jeg har det så mentalt dårligt for tiden, at jeg føler, at jeg er nødt til at tale med en læge om det.

Svar:
Kære du
Jeg vil gerne starte ud med at sige, at du har truffet den helt rigtige beslutning, når du har det psykisk dårligt, og har besluttet dig for at tale med en læge om det.
Det er sådan at langt del fleste behandlinger og mulighed for at få hjælp, går gennem egen læge. Man kan sige at din egen læge er en slags indgang til de mange forskellige muligheder der er. Det er nemlig, ofte, egen læge der kan lave en henvisning til eksempelvis psykiatrisk behandling, psykologhjælp, og lignende. Så ja...som udgangspunkt skal du tale med din egen læge, for at få en henvisning til en psykolog. I hvert fald hvis du skal have økonmisk støtte til behandling. Der er altid den mulighed at kontake en psykolog udenom lægen. Det er fuldt lovligt, og muligt. Bare en dyrere måde at gøre det på.
Der findes også andre muligheder for hjælp, som ikke nødvendigvis kræver en læge. Eksempelvis rådgivning i en af de mange foreninger der tilbyder hjælp. Særligt de foreninger der fokuserer på mental sundhed, har også en stor viden om, hvordan man får hjælp i det offentlige system. De kunne måske også have nogle idéer til andre måder at få hjælp på, end ved at tale med egen læge. En forening som SIND, kunne måskwe være et godt sted at starte. Du kan ringe til dem, helt anonymt, og spørge ind til muligheder for hjælp. Du finder dem her
Som sagt, er jeg sikker på du har truffet et godt valg, og jeg håber du finder den hjælp du søger snart.
Mange hilsner Julie