Egnet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en dreng på 15 som er utroligt bange for at mine lære vil sige jeg ikke er egnet til Gymnasiet. Jeg vil utroligt gerne ind efter 9. Jeg er utroligt dårlig til at holde styr på mine ting (Kopi ark og ting som det) Hvilket gør at jeg ret ofte ikke får lavet de helt små lektier. Også har jeg også svært ved at komme op om morgenen, så jeg kommer også ret ofte forsent. Vi skal snart til at have 1. Standpunkt. Tror du jeg kan nå at rette op på tingene så jeg kan være sikker på at blive egnet, eller er det forsent? Og hvor tror du jeg ligger i forhold til at blive egnet?

Svar:
Kære dreng på 15 år
Tusind tak for din mail.
Det meget korte svar er: Nej, jeg tror ikke, at det er for sent :)
Du spørger også om, hvor jeg tror, at du ligger i forhold til at blive egnet. Det er et svært spørgsmål for mig at svare på, da jeg ikke ved, hvor du ligger rent fagligt, men jeg forstår din mail sådan, at det ikke er det faglige i skolen, du har udfordringer med. Det er derimod dét, at du kommer for sent og ikke altid får lavet dine lektier. Og det har du jo ret i, også kan vise sig negativt i dine standpunktskarakterer.
Selv om du lige nu er bange for, at dine lærere ikke vil erklære dig egnet til gymnasiet, tænker jeg, at det er dejligt for dig, at du ved, hvad du godt kunne tænke dig efter folkeskolen. Så har du nemlig noget at arbejde efter..
Jeg kan høre, at du faktisk også selv har helt styr på, hvilke områder, du kan arbejde med for at forbedre dine muligheder:
1. Komme i skole til tiden
2. Få styr på dine papirer, så du får lavet alle lektier
Når du skriver, at du tit kommer for sent i skole, sidder jeg og tænker på, hvornår du går i seng om aftenen? Hvis du vælger, at du ikke længere vil komme for sent, kunne du prøve at gå i seng samme tid alle hverdagsaftener. Prøv dig lidt frem, hvornår du skal gå i seng, så du ikke er træt næste morgen. Du kunne også spørge dine forældre, om de i en periode vil hjælpe dig med at komme op og afsted om morgenen. Hvis det ikke er en god idé for dig, kunne du måske tale med en god klassekammerat om at lave en morgenvækning?
Som en hjælp til at få styr på dine papirer vil jeg anbefale dig at anskaffe nogle samlemapper - én til hvert fag. Når du så modtager et stykke papir, sætter du det ind i mappen med det samme. Når du kommer hjem fra skole, kigger du dine mapper igennem for at se, hvad du skal lave til næste gang. Det kan også være en god idé med en kalender, hvor du kan skrive dine lektier ind til hvert fag og derved bedre planlægge din lektielæsning. En mulighed er også at tage en snak med en fra din klasse og finde ud af, om I kan hjælpe hinanden med at få styr på, hvilke lektier der skal laves i løbet af ugen.
Når du har overvejet, om nogle af disse muligheder vil virke for dig, er mit næste råd til dig, at melde melde klart ud over for dine forældre og dine lærere om, at det betyder meget for dig at komme i gymnasiet efter 9. klasse. Fortæl dem, at du selv har tænkt over, hvordan du kan forbedre dine muligheder, og spørg dine lærere, om de også har nogle forslag til, hvordan du gør det. Hvis du melder ud overfor dine lærere, vil du sende et signal til dem om, at du har et mål, og er villig til at arbejde for at nå det. Det vil helt sikkert blive positivt modtaget, og så gætter jeg på, at du vil få lidt mere ro i sindet i forhold til din fremtid.
Bare klø på!
Held og lykke med det.
Venlig hilsen Tina