efterskole

brevkassespørgsmål

efterskole

brevkassespørgsmål af
simon
15 år

hej jeg skal på efterskole efter sommerferien er fucking nervøs hvordan får man venner har aldrig prøvet at skifte skole så har igen erfaring (er dreng)

Svar:

Hej Simon,

Det lyder super fedt, at du skal på efterskole efter sommerferien!

Du skriver, at du er nervøs for, hvordan du skal få venner, da du aldrig har flyttet skole før. Nervøsiteten om, hvordan du får venner er du ikke alene om. Jeg er helt sikker på, at de fleste andre, der skal på efterskolen også er nervøse og spændte. Du skal huske, at I alle er nye, og som udgangspunkt er der ikke nogen, der kender hinanden.

Ofte er det sådan, at man på en efterskole bliver sat sammen med nogen, som man skal bo på samme værelse med, og endnu flere, man skal bo på gang/i hus/i bygning med. På den måde vil man naturligt komme til at tale med hinanden. Der vil altid være nogen, man taler bedre med end andre, men det er en oplagt mulighed for at få talt med nogen.

Du skriver ikke, hvad det er for en slags efterskole, men hvis det fx er en sportsefterskole, har du skulle eller skal vælge en linje og nogle andre fag/aktiviteter. Når så I kommer igang med jeres sport eller aktiviteter, kommer I også til at lære hinanden at kende på kryds og tværs, og i og med, at I har valgt samme aktivitet, har I allerede dér noget at snakke om.

En god måde at åbne en samtale på med helt nye mennesker kan være at spørge: hvor de kommer fra? Hvad de har valgt af fag/aktiviteter? osv. Selvom det måske kan virke oplagt, så kan det være med til at sætte gang i en samtale.

Jeg tænker, at efterskolen også sørger for, at I skal lave noget socialt og nogle 'ryste-sammen'-aktiviteter, så I alle får en mulighed for at lære hinanden at kende.

Som jeg skrev tidligere, så husk på at I alle er nye og alle er spændte og nervøse over, hvad der skal ske, og hvem man finder sammen med.

Jeg håber, du kunne bruge svaret, og så vil jeg ønske dig det bedste år på efterskole.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller komme i vores 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig.

De venligste hilsner

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål