Edibles?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg har haft lyst til at prøve edibles men jeg ved ikke hvor man kan få dem. Er de ulovlige, hvis ikke hvor kan man få dem?

Svar:
Hej med dig
Jeg er lidt usikker på hvad du mener med edibles, men når jeg søger på det, så handler de fleste svar om hash-edibles - altså hash eller pot som man kan spise. Hvis det er rigtigt, så skal du vide at ja, de er ulovlige. Cannabis (hash, pot, skunk, lignende) er nemlig ulovligt i Danmark, og det er uanset hvordan du indtager det. Om du ryger eller spiser det. Den eneste undtagelse, er hvis du får medicinsk cannabis hos din læge, men det kræver nogle helt særlige tilfælde af sygdom.
Nu skriver du ikke om hvorfor du er nysgerrig på at prøve det, men det er meget normalt at man er nysgerrig på noget som man hører rigtig meget om og på de ting som kan give en rus. Det gælder også for alkohol. Når det så er sagt, så skal du vide at det aldrig er uden risiko at drikke alkohol, bruge hash eller tage andre stoffer. Nogle oplever ikke så mange bivirkninger, mens der er andre som får det rigtig dårligt. Her er det også vigtigt at nævne at det kan påvirke din udvikling hvis du begynder at eksperimentere med rusmidler, når du stadig er så ung. Din hjerne er nemlig ikke fuldt udviklet, og både alkohol, hash og andre stoffer, går ind og påvirker hjernen.
Så til dit spørgsmål kan jeg svare - ja, det er ulovligt. Til din nysgerrighed kan jeg skrive at den er normal, men at det overhovedet ikke betyder at det er en god idé at afprøve, og særligt ikke når du stadig ikke er færdig med at udvikle dig. Hvis du nu ønsker at spørge en ekspert om det her eller måske andre unge med egne erfaringer, så kan jeg anbefale dig at hoppe ind forbi netstof.dk
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du passer på dig selv.
Venlig hilsen
Signe