Dyrelæge
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Jeg går i 7 klasse og vil gerne være dyrelæge. Min far og mor siger at det er meget svært og at jeg først skal tage gymnasiet. Min lærer siger at jeg også skal prøve at tænke på andre ting end at blive dyrelæge. Jeg tænker ikke på andet og jeg kan blive helt bange hvis jeg tænker på at jeg ikke bliver dyrelæge og det betyder rigtig meget for mig. Jeg har både hest og hund derhjemme og jeg elsker dem over alt på jorden, så jeg vil mest arbejde med heste og hunde når jeg bliver dyrelæge. Jeg elsker bare dyr :) Nå, men mit spørgsmål er bare om du synes det er en god ide og så hvordan bliver man dyrelæge..fordi alle de voksne siger bare at det er en lang og svær uddannelse og så tænker jeg bare at måske er jeg slet ikke klog nok til at at blive dyrelæge..skal man være meget klog? Hej hej og tak fordi jeg måtte skrive.:) Hestetøzen Kære Hestetøz

Svar:
Kære Hestetøz
Mange tak for dit brev. Jeg synes, at det lyder rigtig godt, at du gør dig tanker om, hvad du kunne tænke dig at lave, når du engang skal have dig et arbejde. Det er godt, at du samtidig ser på, hvad du interesserer dig for og kan lide at lave. Hvor er du heldig, at du både har en hest og en hund hjemme, som du elsker rigtig meget. Det lyder til, at du er en kærlig og omsorgsfuld pige.
Du spørger mig, om jeg synes, det er en god idé, at du gerne vil være dyrlæge.  Jeg synes, at det er en rigtig god idé!
For at kunne læse til dyrlæge, har din mor og far helt ret i, at du først skal tage gymnasiet, der tager 3 år, og herefter tager uddannelsen til dyrlæge ca. 6 år. Du spørger også, om man skal være klog for at blive dyrlæge. Til det spørgsmål vil jeg svare, at du skal kunne lide at læse og gå i skole for at blive dyrlæge, for du skal læse i 9 år efter din folkeskole. Hvis du kan lide at gå i skole, ja, så har du jo en plan!
Når man som du går i 7. klasse, kan der være mange ting, der begynder at rumstere i baghovedet, og noget af det kan handle om, hvad man skal, når man er færdig med at gå i folkeskole. Det kan være meget forvirrende og måske lidt utrygt. Jeg tænker, at du heldigvis har mindst 2 år, før du sammen med dine lærere skal finde ud af, om du kunne tænke dig at fortsætte på gymnasiet, eller om noget andet kunne være mere spændende for dig.
Jeg kommer til at tænke på, at det måske kunne være dejligt for dig at finde et fritidsjob på en nærliggende rideskole eller lignende? Sådanne steder søger de tit unge til at hjælpe til med at passe og strigle hestene, og her vil du også møde andre, med netop samme interesser og varme følelser for dyr, som du har.
Held og lykke med det
Knus fra Tina