Dreng fra nettet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg har i lang tid skrevet, snakket, video snakket med en dreng fra et socialt medie, han har mange gange kald mig sød, cute og så videre, jeg begyndte at få følelser for ham, så noget tid inde i venskabet bliver vi kærester, vi skændtes meget ovet de mindste ting og for det meste gik han bare og ignorede han mig, mens jeg blev for at prøve at løse det, efter 2 måneder slog han op, efter noget tid fik jeg ham til at fortælle hvorfor, han gjorde det fordi han følte sig dum, jeg er overbeskyttende og alt det der. Ca. En uge efter bliver han kærester med en jeg kan mærke er dårlig for ham, men jeg ville ikke såre ham eller virke jaloux, så jeg sagde ikke noget, 3 dage efter slår de op, jeg trøster ham så godt jeg kan og giver min omsorg. Her fornyelig har vi "skændtes" over de mindste ting som enlig bare er misforståelser, vi har så den her fælles ven som siger videre til ham at jeg var ved at tage overdosis da han slog op, så han bringer det på banen, bliver skuffet, sur og så videre selvom jeg har fortalt det før, han begynder så med alt muligt mærkeligt som sårede mig dybt, jeg ved ikke hvorfor han reagerede sådan, men jeg håber det er fordi han holder af mig og ikke vil miste mig. Nu er jeg bange for hele vores venskab er ved at falde sammen Bliver jeg manipuleret? Er jeg for naiv? Jeg kan godt li' li' ham, men kan jeg tillade mig det når vi ikke har mødtes? Er han en energi-vampyr? Burde jeg konfrontere ham? Skal jeg begynde at sige fra? Hvad kan jeg gøre når jeg ingen homoseksuel kender fra virkeligheden? Hvad kan jeg gøre for at opretholde mit forhold med drengen? Hvad kan jeg gøre hvis jeg bare vil sutte lidt pik? Tak for al' din tid Hej hej

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål. Det er meget normalt at man kan være i tvivl om, hvad man skal gøre, når det kommer til kærester og venskab på nettet, så det er rigtig godt, at du har skrevet herind i brevkassen og delt dine tanker og dine spørgsmål.
Det lyder først og fremmest rigtig dejligt, at du har mødt den her dreng på et socialt medie, som du blev venner med, fik følelser for og blev kærester med, og nu er venner med igen. Man kan sagtens blive forelsket, eller føle sig meget tæt forbundet med en anden person, selvom man aldrig har mødtes fysisk. Ud fra det du fortæller, er det tydeligt, at I blev trygge ved hinanden og kunne åbne op for jeres inderste tanker og følelser, og jeg tænker, at det er sådan, man kommer tæt på et andet menneske. Så du kan helt sikkert godt tillade dig, at kunne lide ham, også selvom I ikke har mødt hinanden i den “virkelige verden”.
Det var selvfølgelig ærgerligt, at jeres forhold gik i stykker, fordi I skændtes over de mindste ting. Men det lyder rigtig godt, at du prøvede at løse det ved at spørge ham ind til, hvad det handlede om. Det kan være hårdt at få at vide, at en person man har været glad for og både været venner og kærester med, har været ved at tage en overdosis. Jeg tænker helt sikkert, at du kan have ret i, at han måske reagerede som han gjorde, fordi han holder af dig og ikke vil miste dig. Så det kan sagtens være, at hans reaktion da han fik det at vide, har været at såre dig, men at det egentlig bunder i, at han har været nervøs og bekymret for dig. Det er meget normalt, at de følelser man giver udtryk for, ikke altid er de samme, som de følelser man egentlig har indeni. Så hvis man fx. er ked af det eller bekymret over noget, en person man holder af har gjort eller sagt, kan man måske komme til at vise det ved at såre den anden, virke skuffet eller blive sur, selvom man inderst inde er blevet bange og bekymret.
Du skriver ikke noget om ,hvorvidt du ønsker at mødes med ham, eller om han har ytret ønske om at mødes med dig? Det er selvfølgelig en ekstra dimension til jeres relation, hvis det skulle komme der til, og det kan også være en måde, at opretholde dit forhold til drengen på, hvis I mødes og lærer hinanden bedre at kende. Men der er også mange mennesker, der har tætte og kærlige forhold til hinanden, uden nogensinde at mødes, så det kan også sagtens være en mulighed, hvis det virker som det rigtige for jer. Men jeg vil alligevel sige, at du kan overveje, om I skal prøve at lave en aftale og mødes i den “virkelige verden”. Hvis I mødes kan det være, at I nemmere kan snakke med hinanden og fortælle hvordan I har det, uden at misforstå hinanden. Nogle gange kan man nemlig lettere misforstå hinanden på skrift, fordi man ikke kan tyde den andens tonefald, ironi, følelser osv. Hvis I beslutter jer for at mødes, vil jeg virkelig råde dig til, at du fortæller det til dine forældre først, og at I mødes et offentligt sted som fx. på en café eller i biografen. Man kan ikke være 100% sikker på, at dem man skriver med på nettet faktisk er dem, som de giver sig ud for at være, så derfor er det godt at man mødes et sted hvor der også er andre mennesker.
Jeg kan ikke svare dig på, om du burde konfrontere ham og begynde at sige fra. Det er noget som du selv skal finde ud af. Mit bedste råd er derfor, at du mærker efter og følger din mavefornemmelse.
Du skriver, at du var ved at tage en overdosis. Jeg kommer derfor til at tænke på, om du har det svært med et eller andet, som du skal have hjælp til at få det bedre med, for du fortjener ikke at have det sådan. Derfor vil jeg råde dig til, at fortælle de her ting til dine forældre eller en anden voksen, som kan hjælpe dig. Der er ikke noget galt i at du har fortalt det til dine venner på nettet, men problemer som kan føre til selvskade og selvmordsforsøg er ikke noget, som de er gamle nok til at løse sammen med dig. Det er vigtigt, at du får den rette hjælp, og det er netop derfor, at du skal fortælle det til en voksen.
Til dit spørgsmål om, hvad du kan gøre når du ikke kender nogen homoseksuelle fra virkeligheden, vil jeg anbefale dig, at kontakte LGBT. Her kan du både møde op personligt i København og Aarhus, ringe eller chatte. LGBT rådgivningen varetages af frivillige, der selv identificerer sig som LGBT+- personer. Rådgivningen er fortrolig, og du kan få en uforpligtende snak med en person, der har tavshedspligt og kendskab til spørgsmål vedrørende seksuel orientering, kønsidentitet og -udtryk og seksualitet. Så de kan altså hjælpe dig med de spørgsmål, som du har omkring din seksualitet.
Du er også altid velkommen til at logge på 1-1 chatten her i Cyberhus. Det er også anonymt, og du kan snakke med en af vores rådgivere om dine tanker.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
De bedste hilsner fra
Gro.