Dreadlocks

brevkassespørgsmål

Dreadlocks

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hejsa. Jeg går og overvejer at lave dreadlocks i mit hår. Det har jeg overvejet længe, og nu er jeg sikker på, at det er noget, jeg gerne vil. Jeg kom bare til at tænke på, om det ville mindske mine chancer for at kunne få en læreplads som tjener eller et arbejde når den tid kommer? Disse tanker gør jeg mig, da dreadlocks er noget man har længe, og at jeg vil være nødt til at klippe størstedelen af mit hår af, når jeg vil af med dem igen, og det regner jeg ikke med at gøre før sådan lige med det samme. Jeg stiler efter at blive kold kok ombord på en færge, og tænker lidt at jeg jo ikke har så meget med passagererne at gøre og sikkert får et hårnet eller lignende om håret alligevel. Vil mine dreadlocks være et problem på noget måde? Forresten så har jeg i forvejen et par piercinger i ansigtet, som jeg dog selvfølgelig gerne vil skjule med nogle såkaldte "retainers" hvis nødvendigt, men det er jo ikke så let med dreadlocks... Mange tak på forhånd, Luna.

Svar:

Hej Luna

Tusind tak for din mail.

Det lyder spændende, at du har lyst til at få lavt dreadlocks i dit hår. Det lyder på mig som om, at det er noget, du har overvejet længe. Det lyder også på mig til, at du er en pige, der tænker seriøst over konsekvenserne af sine handlinger, og det er super godt!

Jeg kan ikke se, at der kan være nogen problemer i, at du får lavet dit hår. Du har nemlig fuldstændig ret i, at du vil skulle bruge hårnet - og det er mange steder tilfældet - også hvis du har kortere hår.

Som jeg læser din mail, virker du til at være en pige, der kan lide at have sin egen stil, og det er kun godt. Afhængig af, om det er et særsyn i den by, du bor i, eller mere almindeligt, vil du i større eller mindre grad kunne møde skepsis fra andre over dine valg; dreadlocks og pierceringer. Men hold du bare fast i, hvem du er.

Held og lykke med dreadlocks og fremtidsplaner.

Venlig hilsen Tina Sall