Drama
brevkassespørgsmål af
Nala
15 år
Hej jeg er en pige på 14 år og jeg har mange pige venner men på det seneste har jeg ikke været sammen med dem men med drengene og de vil gerne have mig til at twerke og det har jeg gjort. De syntes min røv er flot. Og tager mig hele tiden på den. Jeg har personligt ikke noget imod det men det har mine veninder de bliver sure og gider ikke at være sammen med mig jeg ved ikke som de er jaloux eller noget men det er så irriterende min bestie er også alttid sammen med drengene og hun syntes det er sjovt at jeg tør at gøre ting med min røv foran drenge. når vi har vores school-sleepover har vi aftalt at holde døgnet mig min bestie og 3 drenge men jeg sover i små shorts og crop top of jegog jeg ved at pigerne vil hade det fordi at drenge ikke har noget imod det. Jeg er bange for at drenge kun er sammen med mig pga min røv og mine bryster i str 23 G.

Svar:
Hej Nala.
Det lyder til, at du er nået en alder, hvor interessen for (og fra) det modsatte køn er stor. Det er også en tid, hvor man så småt skal finde ud af hvem man egentlig er, nu hvor man ikke længere er et barn, men på vej mod at blive en ung voksen. Det kan være en ret forvirrende tid, særligt hvis man pludselig oplever at få meget opmærksomhed fra det modsatte køn fordi man bl.a. begynder at få former og bryster. Nogle synes det er rart med den øgede opmærksomhed, mens andre ikke synes det er så rart, at fokus er på deres kroppe.
Du skriver, at du er bange for, om drengene kun er sammen med dig pga. din krop. Det kan være svært at svare på, om det kun er derfor de er sammen med dig. Men der er ingen tvivl om, at bryster og røve er meget spændende for rigtig mange teenagedrenge, og mange kan helt sikkert blive forblændet af det. At de så får lov (?) til at røre ved din røv, øger sikkert interessen for dig. Det kan være rigtig dejligt at få positiv opmærksomhed fra det modsatte køn, men det er så vigtigt at du mærker efter, hvor din egen grænse er. Det kan nogen gange være svært at mærke i situationen, men prøv at mærk efter, når du har været sammen med drengene. Husk også, at det er helt okay at sige fra overfor dem, hvis du føler de har overskredet din grænse ved fx at tage på dig.
Når det ikke er til at sige, om drengene kun er sammen med dig pga. din krop, så prøv måske i stedet at tænk: Hvordan vil du have det, hvis det nu kun er derfor de er sammen med dig? Vil det være i orden, eller vil du ikke gide at bruge mere tid med dem? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du sætter dig selv først og fokuserer på, hvad du vil. Og ikke hvad drengene vil. Hvis du meget gerne vil vide det, så kan du altid prøve at "teste" drengene ved at være sammen med dem, hvor fokus ikke er på din krop, og hvor du ikke twerker, eller hvor de ikke må tage på dig, eller hvor du ikke har lidt tøj på. Så kan du prøve at se, hvordan de er overfor dig og om de stadig har interesse for dig. Hvis ikke, så tænker jeg, at du har svaret der. Hvis du så stadig ønsker at være sammen med drengene, selvom du måske er overbevist om, at opmærksomheden til dig primært skyldes din krop, så er det også helt okay - så længe du ikke gør noget, som du ikke vil!
Du skriver også, at dine veninder har været lidt sure over, at du er sammen med drengene, og at du fx twerker, når du er sammen med dem. Det kan sagtens skyldes, at de gerne selv ville have opmærksomheden fra drengene, men det kan måske også være fordi de ikke er enige i, at det er den "rigtige" måde at få opmærksomhed på, og måske er de bekymret for om du passer på dig selv. For man gerne hurtigt blive ked af det, hvis man finder ud af, at nogle har udnyttet en for sjovs skyld. Og det er en mulighed, at det er det drengene gør ved dig lige nu. Uanset så tænker jeg, at du måske kan prøve at snakke med dine veninder og spørge dem om, hvorfor de har været sure eller trukket sig fra dig, hvis du gerne vil være tætte med dem igen?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt, eller måske sat nogle tanker i gang. Du er altid velkommen til at skrive til os igen, enten her i brevkassen eller i chatten, hvis du har flere spørgsmål, eller brug for at vende nogle tanker eller en oplevelse.
Mange hilsner Pernille