Drømmejob ikke muligt pga farveblindhed.
brevkassespørgsmål af
Jens
20 år
Hej,
Sagen er den at jeg hele mit liv altid har drømt om at blive politibetjent. Ideen forsvandt en smule fra mig i årene 15-19 år. Jeg har nu sabbatår og arbejder som sælger, og drømmen om at blive politimand vender tilbage. Faktisk så meget at jeg ikke kan forestille mig selv i en position som andet end politimand. Jeg går så i gang med at undersøge mulighederne, men finder så ud af at pga min farveblindhed, at det ikke kan lade sig gøre. Det har jeg det selvfølgelig super stramt over, i og med at det er det eneste job som jeg har lyst til at skulle arbejde med. Ovenikøbet, så synes jeg det er super latterligt. Vi ser hele tiden, hvordan staten klager over mangel på politibetjente, og at ikke nok unge uddanner sig til politibetjente i dag. Måske ville vi ikke mangle så meget politi, hvis de indførte mindre strikse optagelseskrav.
Mit spørgsmål er så, hvordan kan jeg tackle den her situation, og hvad jeg har af andre muligheder?
Mvh

Svar:
Hej Jens,
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over, at optagelseskravene er strikse, og at du på grund af din farveblindhed ikke kan få din drøm opfyldt. Først og fremmest tænker jeg, at der er en grund til at reglerne er, som de er, også selvom det betyder, at der så ikke bliver optaget så mange på uddannelsen. Og det er super ærgerligt, at du lige bliver ramt af det, når det er på baggrund af noget, som du ikke selv har valgt eller har indflydelse på.
Du spørger, hvordan du kan tackle din situation, og det er et rigtig godt spørgsmål. Når vores drømme og ønsker ikke går i opfyldelse, kan skuffelsen fylde rigtig meget, og man kan føle, at alting mister mening, og det kan resultere i, at man får en slags tunnelsyn, og ikke kan se sig selv i noget andet end det, man drømmer om, som du også skriver. Heldigvis er du ung og har hele livet foran dig, og det er vigtigt ikke at give op og stoppe med at sætte sig nogle mål for fremtiden. Jeg tænker, at det kan være en idé at have fokus på det, som giver dig glæde og på at finde en ny drøm, selvom det kan være svært. Det kan være, at det hjælper at skrive nogle af de ting ned som har givet dig lyst til at være politibetjent, f.eks. "skabe tryghed" eller "hjælpe mennesker". Når du så kigger på listen, kan du forhåbentlig blive klar over, hvad du kan kigge efter i andre uddannelser og dermed være på vej til at finde en ny drøm, som måske er endnu mere dig. Jeg tænker, at jobs som fængelsbetjent, sikkerhedsvagt, brandmand, ambulanceredder eller måske socialrådgiver (her kan du læse kriminologi efterfølgende) kunne være interessant for dig at undersøge.
En anden mulighed, som kunne være super relevant for dig, er at tale med en uddannelsesvejleder. Der er åbne rådgivningstilbud i hele landet, og her du kan tale med en, som har en bred viden om forskellige uddannelsesretninger, og som kan hjælpe dig med at finde noget, som passer til dine ønsker. Du kan finde den nærmeste uu-vejleder her.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du finder det helt rigtige job i fremtiden, som du bliver glad for.
De bedste hilsner
Jeanette