Drømme

brevkassespørgsmål

Drømme

brevkassespørgsmål af
Sasha
14 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Det ikke noget mega vigtigt men er nysgerrig hvorfor det sker her på det seneste er jeg begyndt at græde i mine drømme og så er det som om der kommer så mange tårer at jeg drukner så vågner jeg op og har det helt fint men mine øjne er fyldt med tårer men jeg kan aldrig huske hvad jeg drømmer så hvis jeg græder i min drøm gør jeg også rigtigt men opdager det først når jeg vågner

Svar:

Hej Sasha,

Jeg kan godt forstå, at du bliver nysgerrig og måske endda lidt forvirret over, hvad det er der er på spil, når du vågner om natten og græder både i din drøm og i virkeligheden. Det lyder også virkelig ubehageligt at græde så meget, at du drukner - selvom det er i en drøm. Jeg er hverken drømmetyder eller hjerneforsker, men jeg skal gøre mit bedste for at svare på dit brev.

Drømme og alt det der sker, når vi sover kan være ret mystisk. Der er forskellige faser i søvnen, og i den fase, hvor vi drømmer, bearbejder hjernen alle de tanker, følelser og indtryk, vi har fået i løbet af dagen. Hjernen arbejder rigtig meget for at få styr på det hele, og den ordner og sorterer igennen vores drømme. Det her du beskriver med, at du også græder i virkeligheden, når du vågner op, tror jeg, at mange har prøvet i en eller anden form. Det er heller ikke unormalt at tale i søvne eller endda gå i søvne. Det kan være rigtig ubehageligt, og kan være med til at drømmen føles mere virkelig, når man vågner.

Hvorfor du har den her drøm, eller hvad den betyder, kan jeg ikke svare dig på. Der findes mange teorier indenfor drømmetydning, og hvis du har lyst til at kigge nærmere på det, kan en simpel Google søgning let hjælpe dig på vej. Bare husk på, at det kan være svært at generalisere, fordi vi allesammen er forskellige. Jeg tænker, at der på en eller anden måde er noget, som din hjerne og krop bearbejder om natten, som giver dig den her drøm og som hænger sammen med noget, som du også oplever om dagen, men det kan være svært lige at komme i tanke om, hvad det kan være. Har du mon prøvet at sætte dig ned, lukke øjnene og tænke over, hvad du har oplevet det sidste stykke tid? Er der sket noget, som har gjort dig ked af det, bange eller som bekymrer dig? Er der noget du går og tænker meget over i løbet af dagen? Det er ikke sikkert, at du kan komme frem til svaret ved at tænke over det, men så er der noget andet, du kan prøve.

Hvis du gerne vil øve sig i at huske dine drømme og dermed blive klogere på dem, er der en ret simpel metode, du kan prøve. Det kan godt være, at det ikke lige virker de første par gange, men hvis du øver dig, kan du blive bedre til det. Hav et papir og noget at skrive med klar ved siden af din seng, inden du lægger dig til at sove. Når du vågner, skynder du dig at skrive det allerførste, du tænker på ned på papiret i stikordsform. Du kan tage udgangspunkt i de her spørgsmål, hvis der ikke lige kommer noget til dig med det samme: Hvordan har du det lige nu? Hvad føler du? Hvad er det sidste, du husker? Hvad skete der i drømmen? Hvem var med, hvad gjorde de, og hvordan var de? Næste morgen kan du kigge på det, du har skrevet ned og prøve at se, om det giver mening, og om du kan finde ud af, hvorfor du drømmer den her drøm.

Hvis du kan mærke, at der er noget, som trykker eller noget, som du har det svært med, så vil jeg klart råde dig til at få snakket med nogen om det. På den måde kommer det til at fylde mindre, og du får det bedre. Det kan være en ven eller veninde eller en anden, som du har det godt med.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du kan finde frem til, hvad din drøm betyder, så du kan give plads til nogle andre og mere behagelige drømme i fremtiden.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål