Doven, flabet og orker ingen fremtid

brevkassespørgsmål

Doven, flabet og orker ingen fremtid

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Godaften Jeg er 17 år, på mit 2. år STX, studerer FY-MA-Ke. Jeg orker ingenting. At stå op om morgenen er hårdt, lave de små lektier afleveringer er hårdt. Afleveringer etc. bliver ikke lavet før klokken 24.00 mindst, før har jeg ikke koncentrationen til det. Jeg er ekstremt flabet og modsat rettede i skolen overfor lærer såvel elever. Jeg regner dog alligevel med at komme igennem, da jeg altid har afleveret mine opgaver til tiden (+ - et par timer). Men nu er vi halvvejs inde i 2. år og jeg har ingen anelse om hvad jeg skal bagefter.... Uni? No way orker jeg ikke... Sabat år? Spild af tid / tjene penge? Gider heller ikke rigtigt arbejde. Game Wow - Ja tak. Men det er jo ingen holdbar løsning og også spild af tid. Det eneste fag jeg er god i er historie, men jeg gider ikke være lærer, arkivar, arbejde på et museum eller lignende. Hvad gør jeg? * Mine forældre tvang mig desuden til at tage en ungdomsuddannelse, gør ikke dette af fri vilje! Havde hellere slacket den af. - Den fortvivlede elev

Svar:

Kære fortvivlede elev

Tusind tak for din mail.

Ja, jeg kan godt se, at det kan være ganske svært for dig at være motiveret for at gå i gymnasiet, når det ikke er et valg, du selv har truffet. At du så alligevel tænker, at du nok skal komme igennem det, er meget positivt!

Jeg kan høre, at du har gjort dig mange tanker om, hvilke muligheder du har, når du har taget din studentereksamen, og det er rigtig godt. At der så bare ikke er nogle af de muligheder, du har tænkt på, som du også har lyst til, er noget andet.

Der er mange, der ligesom dig, har svært ved at finde ud af, hvilken retning i livet, de skal følge. Hvis det for eksempel er sådan, at du føler, at andre omkring dig har nogle forventninger, der gør, at de har travlt med at præsentere muligheder for dig, kan det være svært, at mærke efter, hvad du selv har lyst til.

Når jeg læser din mail, sidder jeg tænker lidt på, om der er flere ”stemmer” i dét, du skriver. Jeg synes, at det er pudsigt, at du på den ene side fremhæver WOW som en interesse, der optager dig, men på den anden side skriver, at det er ”spild af tid”. Er det mon dig selv, der mener det?

Du beskriver dig selv som "flabet" og "modsatrettet" i skolen overfor både lærere og de andre elever - er det dine egne ord, eller er det noget, andre har sagt om dig? Jeg tvivler på, at du selv nyder at være ”flabet” og ”modsatrettet”.

Dét, at du er god til historie og kan lide WOW, fortæller mig lidt om, at du er en dreng med en rigtig god fantasi og indlevelsesevne. Jeg kunne godt tænke mig, at bringe den evne, du har, lidt i spil her i mit svar til dig.

Øvelsen, jeg vil foreslå dig at lave, kan være en hjælp for dig til at finde ud af, hvad det er i dit liv, der giver dig lyst og energi.

Du skal finde et tomt stykke A4-papir frem, og forestille dig, at det stykke papir symboliserer dit liv. I midten skriver du dit eget navn. Herefter skriver du de ting, personer, steder, aktiviteter ind, som du gerne vil have, er i dit liv. Det kan være alt, hvad du ønsker, både store og små ting, og det kan være noget, der allerede er i dit liv eller noget, du godt kunne tænke dig, var der.

Når du har gjort det, skal du skrive ét ord udfor hver ting, aktivitet, sted eller person. Hvert ord skal beskrive den følelse eller tanke, du får, når du tænker på tingen, stedet, aktiviteten eller personen.

Når du har gjort det, tager du et nyt stykke papir, hvor du skriver de ord (tanker, følelser) ned, som du fandt frem.

De ord, du har foran dig nu, kan give dig et billede af, hvad der betyder noget for dig. Det kan være ord, der peger frem mod din fremtid, men de kan også give dig et fingerpeg om, hvad du skal øve dig i at se og værdsætte i din hverdag.

Mit håb er, at øvelsen vil kunne hjælpe dig til at finde motivation til at være den, du er.

Og så lige til sidst...du er 17 år og midt i den tid, hvor du er ved at mærke efter, tænker over og undersøger hvem du selv er og hvad du har lyst til at bruge dit liv til. Nogle mennesker kan mærke meget tidligt, hvad de har lyst til og hvordan, men de fleste skal bruge tid til at finde ud af det. Så det er helt normalt at du i perioder kan blive både forvirret og frustreret over ikke at have en klarere fornemmelse af de ting. Men det seje er jo, at du gør dig de her tanker og overvejelser, så du er på rette vej, nemlig på vej til at finde ud af hvad du vil med din liv.:)

Venlig hilsen Tina