Dine input har jeg savnet! (:

brevkassespørgsmål

Dine input har jeg savnet! (:

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Jamen dog, er jeg virkelig blevet tyve i sidste måned? Så er det et helt år, sådan jeg sidst skrev herind. Jeg mistede helt track til siden, men Nu fandt jeg den - og dig igen. Det er Guld værd, at have en at sparre med (-: Jeg maler stadig og tegner og skriver og bygger sågar ting indimellem, det er skønt! Nu er det op imod jul og butikkerne er fyldt med ler - og det er et par af siden, jeg sidst har lavet portrætter (hedder det det? profiler. ansigter - personer) i ler, så det vil jeg gerne igang med igen. Men jeg er kommet helt ud af ler-verdenen, så jeg har brug for en update: Er noget ler bedre end noget andet? Kan jeg modellere uden at have en ovn at brænde det i bagefter? Og hvis jeg gør det, kan jeg så farvelægge det bagefter - hvis ja, med hvad? Noget helt andet er, at jeg stadig hygger mig vildt med de grimme farver, som du anbefalede mig at begynde på - det var virkelig et godt tip! Og jeg har nu altid mindst én bøtte af windsor og netwtons lak til at stå (; Jeg kunne godt tænke mig at lave noget med stof/maling/lærred agtigt noget, med struktur og tryk. Men hvordan kan jeg bedst få stoffet til at hæfte på et lærred/en plade? Har du nogen idé om det? Kreative hilsner (og hvor er jeg dog glad for at skrive til dig igen, håber du er klar til endnu en bunke spørgsmål i tide og utide ;) (med mindre, jeg er for gammel til at bruge brevkassen nu.. Åh. Så må du altså sige til, så skal jeg nok lade være.) A.

Svar:

Kære A.
Tak for roserne - og tak for dine spørgsmål. Det er altid dejligt at blive udfordret med spændende spørgsmål. Du er bestemt ikke for gammel - spørg du bare løs. Det kan jo være til stor glæde for andre i huset. Sjovt du skriver opdateret, for jeg måtte finde min meget gamle bog (1957) "Form i Ler" af Harald Isenstein (skulptør). Billederne er fra denne bog. Han skriver at både rødler og blåler er velegnet til modelering. Blåler er mest smidigt - det er absolut det bedste. Jeg tror, du kan finde en forhandler på nettet. Det er bedst at opbevare leret køligt, holde det fugtigt med klude og pakket ind i plastik.

Et portræt i ler kan være meget smukt. Du kan godt tørre din figur uden at brænde den, bare du er opmærksom på, at den er mere skrøbelig. Jeg kan ikke anbefale, at du maler figuren, da leret let går i stykker. Jeg tror også det vil suge meget farve.
Stof på lærred eller plade - hvis du kan få fat i lim, du kan spraye på, kan du sagtens lime stoffet på. Hvis det er på lærred kan du jo også sy det på både på maskine og i hånden. Det rustikke kan du lave med modeling paste, som du kan arbejde på med en spartel. Jeg fandt lige et sjovt link til trykteknikker. Jeg tror, det er noget for dig.
Jamen jeg vil da glæde mig til at blive udfordret med flere spørgsmål. Jeg skal nok være hurtig til at svare, hvis det skal være inden jul.

Rigtig god arbejdslyst.

Kærlig hilsen fra Lise.

Ps. Jeg er blevet klogere på maling af ler. Man kan male det med Hobbylak (ca. 40 kr. for en bøtte). Det har den fordel, at det både hærder og farver.