Dildo før sex?
brevkassespørgsmål af
Liv
14 år
Heyy, jeg er en pige på 14 år som lige ville spørge om noget jeg er forvirret omkring.
Jeg vil gerne købe en dildo, men ved for det første at man skal være 16+ for at købe en og jeg har ikke mistet min mødom endnu. Jeg har tit onaneret og brugte i en periode en agurk som dildo, men er stoppet med det da jeg ikke ved om det er godt for kroppen (hvilket jeg også godt vil vide, kan man bruge en agurk som dildo?) Nåh ja men jeg er ikke stram der nede overhoved så tror sagtens jeg kan bruge en dildo, men ved ikke om det er en dårlig ide?
Også noget lidt andet er at jeg onanere tit og vil rigtig gerne have sex, og jeg ved de fleste siger de vil vente og gøre det med en de stoler på og føler sig tryg med, men jeg vil bare gerne have sex snart da jeg er rigtig liderlig tit og bare længes efter det. Jeg har en veninde som har en rigtig sød kæreste og de boller hele tiden og jeg er ret misundlig og vil gerne måske finde en bolleven eller sådan noget.
Okay jeg ved det er en lidt forvirrende besked men håber du forstod det hele og kan svare på alt;)
Kys -Mig<3

Svar:
Kære Liv
Det er rigtig godt at høre du er nysgerrig på at udforske dig selv og din krop gennem onani. På den måde kan man nemlig blive klogere på, hvad man kan lide/ikke lide, hvilket er super godt at vide noget om inden man skal have sex.
I forhold til dine spørgsmål omkring brugen af dildo, så kan det være en fin ide at bruge en dildo, så længe du mærker efter om det gør ondt/er rart for dig. Dildoer findes i mange forskellige størrelser, så det handler om at finde en størrelse, der passer til dig, og som du kan lide at bruge. Som du allerede ved, så skal man være 16+ for at købe en dildo hos en forhandler. Det vil derfor være svært for dig at få fat på en dildo med mindre du kender en på 16+, som er villig til at købe den for dig, men det er måske heller ikke den fedeste løsning. Derfor kan det være en god ide at finde alternativer til ting, som kan bruges i stedet for en rigtig dildo. Du nævner selv, at du tidligere har brugt en agurk, og den er rigtig fin at bruge, så længe du sørger for at sætte et kondom på agurken inden du putter den op i skeden. Generelt skal man altid huske at sætte et kondom på, når man bruger ting, som ikke er lavet til at være sexlegetøj, fordi det beskytter mod bakterier som man ikke skal have op i sit underliv.
Jeg kan godt forstå du har lyst til at prøve at have sex, det tror jeg rigtig mange unge på din alder har. Der er dog stor forskel på at have lyst og være klar til have sex, og det kan blandt andet handle om ens seksuelle erfaringer. Det kan nemlig være et stort skridt at have sex med en fyr, hvis ikke man har prøvet andre seksuelle aktiviteter med en fyr før. Du skriver ikke noget om, hvilke erfaringer du har med fyre, og hvis du eksempelvis ikke har holdt i hånd, kysset eller kærtegnet en fyr, så kan det være et rigtig fint sted at starte inden du skal have sex. Hvis du gør dig flere seksuelle erfaringer med fyre, så kan det også være med til, at du bliver klar over, hvad fyre og du selv godt kan lide og på den måde gøre, at du får en god oplevelse første gang du har sex.
Det er helt rigtig, at mange vælger, at deres første gang skal være med en de stoler på og føler sig tryg med. Det er et rigtig godt udgangspunkt, for når man stoler på og er tryg ved en person vil man i højere grad have mod på at tale med fyren om, hvad man godt kan lide, og hvad man ikke bryder sig om. På den måde kan man undgå at ens grænser bliver overskredet, og man er måske også mere opmærksom på ikke at overskride den andens grænser, så det bliver en god oplevelse for begge parter. Så måske din veninde og hendes kæreste netop boller så meget, fordi de stoler på og er trygge ved hinanden? Min pointe er, at jeg tror du vil få en bedre oplevelse, hvis du finder en som du føler dig tryg ved. Det behøver ikke nødvendigvis være en kæreste, hvis ikke det er vigtigt for dig, men måske en fyr du kender fra skolen, fritidsklubben eller fritidsinteresser, så du kender lidt til ham og det måske bliver nemmere at snakke med ham om sex. Når du har fundet ham og I skal have sex, så husk endelig at bruge kondom, så du undgår uønsket gravidiet og i begge er beskyttede mod smitte af sexsygdomme.
Jeg håber du kan bruge mit svar og ønsker dig pøj pøj med det hele.
Det bedste hilsner
Maren