Diagnose...
brevkassespørgsmål af
Tianna
13 år
Heyyy..
Så jeg ved ikke helt hvordan jeg skal starte men jeg har atget nogle test online om diagnoser, da jeg havde på fornemmelsen at jeg måske havde en eller flere... Ved godt en test ikke altid siger det hele, men jeg tod en for både angst, austime, ADHD og OCD...
Testenes svar var:
- Moderat OCD
- Stor chance for ADHD og autisme
- Og stort mulighed for angst
Her er mit problem ... Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min forældre, og tror hvis jeg sagde at de ville være rimelig liglade :/
Tog testene på PJKP
Knus Tianna

Svar:
Kære Tianna
Tak for dit brev. Du skriver, at du har taget nogle online tests, fordi du havde på fornemmelsen, at du har en eller flere diagnoser. Når du skriver det, bliver jeg lidt nysgerrig på, hvad der har fået dig til at tænke, at du har en eller flere diagnoser. Er det mon fordi du føler, at du skiller dig ud fra dine jævnaldrende? Eller fordi du har hørt om, hvad der er kendetegnende for disse diagnoser og synes de passede til dig? Der kan være mange forskellige årsager. Hvis du har lyst, kan du prøve at reflektere over om der er noget bestemt, der har gjort at du fik lyst til at tage online diagnose tests. Når man tager en test på nettet, giver det som regel et øjebliksbillede af hvordan man har det lige nu og her, da det jo er det, man svarer på i testen. Hvis du måske ikke lige har været i så godt humør eller ikke har haft det så godt lige på det tidspunkt, hvor du tog testen, tænker jeg derfor godt det kan være med til at påvirke resultatet. Dermed ikke sagt, at du ikke kan have en eller flere af de nævnte diagnoser - hvis du gerne vil have det undersøgt mere dybdegående, tænker jeg du skal have en tid ved lægen, som kan henvise dig videre til de rette fagpersoner. Oftest er det dog sådan, at man får stillet en diagnose, fordi der er noget bestemt i ens liv eller hverdag, som man har svært ved eller kæmper med, og diagnosen kan her være med til at give en forklaring på ens udfordringer samt nogle redskaber til hvordan man kan tackle udfordringerne. Er der mon nogle ting, som du kæmper med i din hverdag eller noget som gør at du ikke har det godt - siden du tænker at en eller flere af disse diagnoser ville passe på dig? Hvis der er det, synes jeg det er det du skal tage udgangspunkt i, når du snakker med dine forældre om det. Jeg er sikker på, at dine forældre gerne vil hjælpe dig til at få det bedre, hvis der er noget du har det svært med. Du kan evt. fortælle dem om, hvad det er der går dig på og så fortælle dem, at du har tager de her tests på nettet, da du har mistanke om, at du måske kan have en eller flere diagnoser. Hvis du ikke synes der er noget i dit liv eller din hverdag som du har det svært med, synes jeg ikke nødvendigvis, at du behøves at gøre mere ud af de testresultater, som du har fået i de online test. Du kan evt. prøve at spørge dig selv, om det vil hjælpe dig på nogen måde at få stillet en eller flere diagnoser? Hvis du ikke tror det vil det, tænker jeg ikke nødvendigvis der er nogen grund til at gå videre med det. Men det er selvfølgelig altid helt op dig til - lige meget hvad er det i hvert fald en god idé at snakke med dine forældre om det, og jeg håber de vil give sig tid til at lytte til dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for mere rådgivning, er du altid velkommen til at skrive herind igen eller benytte dig af vores chatrådgivning, som du finder her.
Mange hilsner Freja