Det sødt men underligt
brevkassespørgsmål af
Signe
15 år
Hej vi 3 søsken på 13-14-15 år og jer bor en pige og dreng der 9år de tvillinger drengen har fået sig en veninde og nu de begyndt at holde i hånden og kysser i ny og næ de leger stadig og forstår nok heller ikke hvad det betyder men er det ikke tidligt jeg starte selv da jeg var 11-12 vi har drille han lidt når vi spiser aftensmad og han siger vi dumme og bliver rigtig sur tror du de virklig forstår det jeg ved de har om sex i skolen

Svar:
Hej Signe
Det lyder som om du er lidt bekymret for den her dreng på 9 år. Om han er lidt tidligt ude?
Jeg tænker at det er meget forskelligt, hvornår man kommer igang med det her med kærester. Samtidig tænker jeg også at det at have en kæreste har meget forskellig betydning, i forskellige aldre.
Allerede i børnehaven, kan det være helt almindeligt at have en kæreste. Der handler det måske "kun" om at man leger godt sammen.
Som 9 årig, kan man også sagtens have en kæreste. Måske begynder man at holde i hånden, og give hinanden et kys, men det behøver ikke betyde at man kysser på samme måde, som man gør når man bliver ældre. Der er stor forskel på et "trutmunds kys" og så et mere inderligt kys med tunge.
Når man bliver endnu ældre, bliver sex også en del af et kæresteforhold for mange.
Nu er du jo 15 år, og så kan man let komme til at tænke, at dem der er yngre tænker på samme måde om det her med kærester som én selv, hvis man ser de holder i hånden eller kysser. Men sådan tænker jeg ikke det behøver at være. Jeg tænker at der er stor sansynlighed for, at de er meget meget langt fra overhovedet at tænke på sex. Også selv om de har om det i skolen.
Hvis du ved at de kysser meget voksent (altså med tungen) eller at de laver mere end at holde i hånd, tænker jeg du kan overveje at sige det til de voksne, hvor I bor. Hvis de "kun" holder i hånd og kysser mere almindeligt, tænker jeg ikke der er grund til bekymring. Så er det nok meget almindeligt.
Mange hilsner
Elisa