Det skalder af på penis hovedet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Den anden dag vaskede jeg min penis og brugte en hånd sæbe fra udlandet. Dagen efter var jeg lidt rød og jeg begyndte at kunne pille et lille lag hud af penis hovedet. Jeg har ingen ide om hvad dette er og vil meget gerne vide om jeg burde være bekymret.

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå du blev bekymret over det du beskriver, men jeg tror også du selv har svaret på din bekymring. Huden på de ydre kønsorganer er mere sårbar/skrøbelig end huden andre steder på kroppen og derfor anbefales at man som hovedregel blot vasker sig med vand i skridtet og hvis man vil bruge sæbe kan man bruge en intim sæbe som er mere skønsom end almindelig sæbe.
Uden at kende andet til det du oplevede end at huden skallede af - altså du skriver ikke at der var rødme, ømhed, udflåd, hævelse  eller andre symptomer samtidig - tænker jeg, at det er den sæbe du har brugt der har været for hård ved huden, som dermed blev for tør og skallede af. Jeg vil råde dig til ikke at bruge den til kroppen/skridtet igen. Den kan sikkert være fin nok som håndsæbe.
Hvis du stadig synes det skæller og er anderledes end det plejer på din penis/penishoved synes jeg du skal få din læge til at se på det en gang - som jeg skrev ovenfor er det samlede billede svært at blive klog på med sådan en kort beskrivelse og uden at se præcis hvad det drejer sig om - det vil din læge kunne klare når han ser dig.
Jeg håber det var svar nok og noget du kan bruge.
Hilsen Ida