Det gør ondt, når jeg har sex med min kæreste..
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej med jer. Sagen er den, at min kæreste og jeg simpelthen ikke kan have sex, fordi det gør så ondt på mig. Vi har været sammen i over et år, og han tog min mødom, kort efter vi blev kærester. Jeg havde været seksuelt aktiv før ham, dog ikke haft samleje. Vi har forsøgt mange gange, og jeg er nødt til at stoppe det hver gang, fordi det gør for ondt. Det er vildt irriterende, for jeg vil så gerne have en god oplevelse med samleje. Alle omkring mig har sex ofte, og det frustrerer mig, at det ikke føles godt for mig. Alle andre seksuelle aktiviteter fungere helt fint, finger i vagina er dog en smule ubehageligt. Min kæreste vil også rigtig gerne have sex. Han presser mig heldigvis ikke, men han synes da, at det er træls. Det føles godt for ham jo. Jeg har det sidste lange stykke tid, ikke følt mig liderlig. Det er meget meget sjældent, og er ofte først når jeg er alene. Ikke når jeg er sammen med ham. Om det har noget at gøre med, at vi ikke har rigtig samleje, ved jeg ikke. Jeg har mine psykiske ting jeg døjer med, og jeg har det svært for tiden, så det kan sagtens være derfor, at jeg ikke lige er in the mood. Når vi forsøger at have sex, føles det ligesom da han tog min mødom. Jeg føler mig også tør inden i skeden, selvom vi begge kan mærke at jeg er våd. Vi har også forsøgt foreplay i længere tid, og jeg er liderlig når vi forsøger. Det gør bare rigtig ondt, og kan derfor ikke slappe af imens. Vi har forsøgt flere stillinger, men der er ikke rigtig nogen forskel på dem. Jeg ved at jeg er klar, og jeg ved også, at det ikke har noget med mit selvværd at gøre. Jeg håber at i kan hjælpe mig, ellers må jeg gå til lægen. Tak for at i vil svare på mit spørgsmål, og læse min lange besked. :) Knus, en snart 18 årig forvirret pige

Svar:
Hej du!
Det er så forståeligt, at det går dig på, at det gør ondt at have sex med din kæreste. Og at du derfor må stoppe igen og igen. Og at du ikke har lyst til at have sex lige nu. Det er ikke rart, når det kommer til at fylde så meget. Og bliver vendt på hovedet i forhold til, hvad du gerne vil have det til at være: en rar oplevelse for jer begge.
I forhold til sex, kan der bare være så mange ubevidste elementer i spil. Og især når der er udfordringer kan det sagtens påvirke lysten og kroppen negativt. Man har brug for tillid, for at have god sex. Og i dit tilfælde er det ikke tillid til din kæreste, der halter, men måske tilliden til selve samlejet. Det er ikke en tryg fornemmelse at have smerter - så det skaber det modsatte af tillid indeni dig.
Det lyder som om, du selv har gjort dig en masse tanker og har prøvet en masse gode ting og ideer. For at vende det rundt igen. Og det lyder som om, du selv er klar over, at smerterne kan være forbundet med forskellige ting. Det kan både være det psykiske, du kæmper med og det kan være noget fysisk. De fleste gange er det noget helt ufarligt, som fx muskelspændinger. Men jeg vil helt klart anbefale dig - som du selv skriver - at kontakte din læge, hvor du vil kunne få flere tanker. Og samtidig vil du kunne finde ud af, om det er noget, der skal behandles, som fx endometriose, en sygdom i underlivet.
Uanset hvad der ligger bag din udfordring, så er det helt helt fuldstændig okay at give dig selv god tid. Tid til at få vendt skuden igen. Tid til at få bearbejdet nogle ting indeni. Tid til at se, om lysten kommer igen. Og tid til at få snakket med en psykolog, hvis du har brug for det. Tid er ikke en fjende - den kan måske være din bedste ven.
De bedste kram fra
Mai