Det øre
brevkassespørgsmål af
Mathias
16 år
Hey cyberhus. Jeg ved ikke om dette er den rette kategori men så må i flytte spørgsmålet og det er ikke noget useriøst spørgsmål. Jeg er 16 årig (dreng) og har tænkt meget over at jeg rent faktisk godt ville være pige, jeg ved ikke helt hvorfor men jeg har gået rundt med den tanke i 2 år nu. Jeg ved godt det lyder dumt men er der nogen mulighed for en kønsoperation? Jeg har søgt på google men har intet fundet, og jeg håber i kan svare mig hurtigst muligt.

Svar:
Hej Mathias
Jeg synes slet ikke dit spørgsmål er dumt. Vi taler med mange unge, som ikke identificerer sig med deres biologiske køn.
Det kan godt lade sig gøre at få en kønsskifteoperation, hvis man føler sig sikker på at det er den rigtige beslutning. Der er mulighed for at lave et fuldt fysisk kønsskifte, hvor man fjerner penis og testikler, og forsøger at skabe noget der ligner kvindelige kønsorganer, men der er også flere andre mulige løsninger, og et komplet kønsskifte er ikke det rigtige for alle. Der er mulighed for at få hjælp til alt fra juridisk kønsskifte, hvor man får et andet personnummer og navn, så man bliver en pige/kvinde i passet, sygesikringskortet osv. Andre har behov for også at lave en fysisk transformation, og det kan være alt fra hormonbehandling til operation. Du kan læse mere her
Når du lige nu går med overvejelserne, og ikke har truffet en endelig beslutning endnu, kan det måske være en hjælp at tale med andre om de tanker der fylder hos dig lige nu, og om hvad dine muligheder er. Der er flere foreninger der rådgiver omkring kønsidentitet, men jeg vil foreslå FSTB som er en forening der har til formål at støtte børn og unge transkønnede, eller Sexlinien som rådgiver om alt der handler om krop, sex og kønsidentitet.