der er en mærkelig føelse mellem mig og min bedsteven!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hey. jeg har en bedste drenge ven jeg er super glad for vi startede med at være uvenner til bedste venner. det skal lige siges vi har gået på samme skole men så flyttede han så 4 timer væk fra mig jeg synes det var super hårdt men vi ses stadig en gang imellem. her for noget tid siden var vi sammen hjemme hos mig. vi tog til en fest lidt senere på aftenen hvor han så fik hilst på sin gamle klasse også videre den aften skete der så noget vildt mærkeligt ( vi drak ik noget) han begyndte ligsom at tage på mig og jeg var sådan med på det vi valgte så at tage hjem og se film og gøre det der hjemme istedet for der til festen. vi lå så og puttede og krammede lidt og så gav han så finger og jeg gav handjob. jeg er virkelig bange for det vil ødelægge vores venskab jeg har snakket med ham om det og han siger han ik vil forlade mig og jeg betyder sygt meget for ham men jeg er alså bange for at jeg måske har fået følelser for ham og han har også gjordt det ret tydeligt at han ikke vil have en kæreste. jeg føler mig så tryk ved ham og jeg har aldrig følt mig så tryk ved nogen dreng før. Hvad fanden skal jeg gøre?

Svar:
Kære pige.
Tak for dit spørgsmål
Jeg kan godt forstå at du er forvirret over dit forhold til din ven.
Det lyder for mig til at du og din ven har oplevet nogle stærke ting sammen. Det kan være grænseoverskridende og meget nyt at udforske sin seksualitet med det modsatte køn. Det har I gjort sammen og det bevidner mig om at I har et stærkt venskab der kan klare meget. I bor også langt væk fra hinanden og I har stadig kontakt. Det fortæller mig også at I er gode til at holde kontakten og derfor også gode til at snakke sammen. Det er noget jeg synes - er vigtigt at holde fast i. Jeg tror på at jeres venskab godt kan tåle at I snakker om det som I har oplevet.
Trygheden ved din ven
Du skriver at du ikke helt ved hvad du skal gøre. Der er ikke ét svar på da man ofte skal mærke efter ned i maven hvordan man har det. Det er helt okay at han ikke vil være kærester, men det er også helt okay hvis du opdager at du er forelsket i ham. Her er det blot rigtig vigtigt at huske at sætte grænser. Hvis du kan mærke at du rigtig gerne vil være kærester med ham, er det måske for svært at forblive i jeres venskab på samme måde som hidtil? Hvis du finder ud af, ved at mærke efter at du faktisk er forelsket i ham kan du måske skrive det i et brev til ham og forklare hvordan du har det.
Du skriver at du aldrig har været så tryg ved en fyr som du gør ved ham. Måske er du bare blevet ekstra glad for jeres venskab efter at I har oplevet nogle nye ting sammen som er nyt for jer begge? Når man starter med at få interesse for det modsatte køn, kan der ofte opstå nogle forvirrende følelser. Nogle gange er man faktisk forelsket i dem som man oplever disse ting med men nogle gange kan man også få sommerfugle i maven og mærke en lyst til at se sin ven/veninde igen fordi at man føler sig bekræftet og ekstra tryg i deres selskab. Derfor kan jeg ikke svare ja eller nej på om du har fået følelser for ham fordi det er noget du selv skal finde ud af helt nede i maven.
Du skriver i dit brev at du er bange for at ødelægge jeres venskab og at du har snakket med ham. Det er godt. Det er altid godt at snakke sammen når man er i tvivl om hvad den anden tænker. Det kan måske også være at din ven udtrykker at han ikke vil have en kæreste fordi at han er rigtig glad for jeres venskab? Han udtrykker også at han ikke vil forlade dig og at du betyder meget for ham. Det kan for mig lyde som om at han er sikker på at I vil blive ved med at være venner.
Sæt dine grænser
Jeres venskab, lyder for mig, som noget der er vigtigt for jer begge. Det er trygt og rart at have en rigtig god ven og at I kan snakke sammen på trods af den geografiske afstand mellem jer. Men lige så vigtigt jeres venskab er – lige så vigtigt er dine grænser. Det kan være overvældende at kysse med en fyr hvis han ikke føler det samme og det forstærker dine følelser at I hygger jer sammen. Derfor kan man stille spørgsmålet op for sig selv hvad der betyder mest for en i venskabet.
Måske kan du skrive et brev til ham eller ringe til ham og fortælle hvordan du har det? Til tider hjælper det også at skrive det ned for på den måde lettere at kunne fortælle hvad man tænker. Du kan gøre det klart for ham at du ikke har lyst til at blive såret. Det kan også gøre det lettere for ham at mærke efter hvad han sætter pris på i jeres venskab.
Husk at passe på dig selv. Det kan være hårdt at være 13 og det kan også være at det bliver alt for overvældende at tage en beslutning. Det er du ikke tvunget til. Du kan også bruge noget tid på at tænke over tingene mere eller du kan vælge at se tiden an. Måske han pludselig skriver at han har ændret mening? Om ikke andet, så er du aldrig tvunget til noget og du må aldrig føle dig presset. Du skal altid have dig selv med i jeres venskab – ellers er det ikke så meget værd længere.
Håber du kan bruge vores svar.
Sender dig rigtig gode tanker.
Emilie fra Cyberhus.