den irreterende papfar!
brevkassespørgsmål af
anonyme pige
11 år
Hey, mig her! jeg er en pige på 11 år og jeg tænkte bare at det måske kunne hjælpe at skrive her inde for.. ja.. har det virkelig skidt! når men min mor har en papfar ogg... jeg hader ham! han siger at jeg har gjort og sagt alt muligt til ham, han skæller mig ud hvis jeg græder, og så når min mor er der spiller han bare mega sød. men min mor, altså.. hun bliver bare fuld hver gang han er hos hos og altså det lyder måske mærkeligt men når han er her bliver jeg altså rigemelig bange... altså jeg følser mig simpelhen ikke tryg når han er her, så jeg sidder for den meste bare inde på mit værelse og græder! jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, men jeg vil ikke have ham i mit liv mere! han skal ud af MIT LIV!!
håber i kan hjælpe mig.
undskyld hvis der er stavefejl, komma hvor der ikke skal være komma, hvis der mangler komma, hvis jeg mangler puntum eller hvis der er puntum hvor der ikke skal være puntum. (:

Svar:
Hej med dig.
Øv hvor lyder det bare til at være en rigtig ubehagelig situation, som du står i. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart, at du altid skal have det skidt, når din mors papfar er på besøg. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig til, hvad du kan gøre.
Det er rigtig ubehageligt at blive beskyldt for ting, som ikke er din skyld. Og selvfølgelig skal du have lov til at græde uden at få skæld ud. At han så er sød, når din mor er der, gør det jo virkelig svært at forklare din mor præcis hvor grimt han behandler dig. Måske kan du forsøge at gøre sådan, at du aldrig er alene med ham uden din mor. Det løser selvfølgelig ikke problemet, for det er et problem, at der er en voksen person i dit liv, som gør dig så utilpas og ikke behandler dig pænt. En måde at gøre det på kunne være at følge med din mor i køkkenet, hvis det er der, hun går hen. Smutte ind på dit værelse, når hun er på toilettet og den slags. Det er helt klart en meget svær situation, som du står i og den her løsning skal kun være for at beskytte dig, når han allerede er til stede.
Mit bedste råd til dig vil være at fortælle din mor om alle de ting, som han gør. Fortæl hende hvor ubehagelig han er mod dig. Du skriver også, at din mor altid er fuld, når han er hos jer og det er slet ikke i orden. Din mor skal ikke drikke sig fuld foran dig og især ikke, hvis hun ved, at du er utryg i situationen. Måske kunne det tyde på, at din mor selv har det ubehageligt, når han er på besøg. Eller at det er en dårlig vane at drikke med ham, fordi han drikker meget. Uanset hvad så er det slet ikke acceptabelt. Kunne du forsøge at forklare din mor, at du ikke er tryg, når han er der og især ikke når hun så også drikker sig fuld, når han er der?
Hvis din mor vælger ikke at reagere på det, som du siger til hende, så synes jeg, at det kunne være rigtig fint, hvis du kunne snakke med en anden voksen om det. Det kan være en lærer i skolen, en af dine klassekammeraters forældre, en i din familie eller en helt anden. Ofte bliver tingene lettere, når vi får snakket om det. Måske kan I endda lave en aftale om, at du ikke skal være hjemme, når han er der. Så kan du komme over til en klassekammerat for eksempel. Uanset hvad er det så vigtigt, at du får snakket med en, som gerne vil lytte. For det er ikke i orden, det der sker i dit hjem lige nu. Måske kan din mor ikke se det, fordi hun har et tæt forhold til sin papfar, men du skal ikke føle dig utryg i dit eget hjem.
Jeg synes også, at det kunne være rigtig fint, hvis du kunne komme forbi os på 1-1-chatten og snakke med en rådgiver, som er klar til at hjælpe dig. For det er virkelig vigtigt, at du passer på dig selv og det gør du ved at række hånden ud og tage imod hjælp. For der er rigtig mange mennesker, som gerne vil hjælpe. De skal bare have at vide, at der er noget, som du er ked af. På den måde kan du komme til at være en glad pige, som ikke skal frygte, at der er nogen, der kommer på besøg.
Jeg vil ønske dig held og lykke med det hele.
Kærlige hilsner
Signe M.