Dele bolleven med ens lillesøster
brevkassespørgsmål af
Lise
17 år
Er en pige på 17 år som har været bedste ven med en dreng i snart 2 år og ja han er lidt ældre end mig 20 år men det synes jeg bare er dejligt. På et tidspunkt kom vi til at ha sex det skete bare, og det er ikke så godt da han har en kæreste. Men vi er bollevenner nu og må have sex med dem vi vil og fordi min lillesøster er begyndt og interesser sig for sex, så lavede jeg sjov med han burde knalde hende. Men mente det ikke for hun er kun 13 selvom hun har haft sex før havde jeg jo ikke tænkt mig min bedste ven som er 7 år ældrer end hende skulle have sex med hende men det har han så haft. Nu er problemet så bare at han vil blive ved med og have sex med hende så han har sex med os begge to når han kommer på besøg hvilket jeg synes er klamt, men han siger han må knalde hvem han vil og jeg vil jo heller ikke miste ham som ven.

Svar:
Hej Lise
Jeg er glad for du skriver. Jeg tænker nemlig det er en svær situation du står i, som jeg meget gerne vil dele mine tanker om.
I forhold til det her med at dele en bolleven, tænker jeg egentlig mest det handler om at være enige. Hvis alle er enige, behøver det ikke være et problem. Udfordringen er, at det ikke lyder som om I er enige. Det lyder i hvert fald ikke som om du føler dig tilpas i det her forhold mellem jer alle tre, og så er det måske tid til at stoppe. Hvis det betyder at han ikke længere vil være din ven, bør du måske overveje, hvor god en ven, han overhovedet er?
Og det synes jeg faktisk du bør gøre dig nogle tanker om i det hele taget. For det her med, at han som 20-årig, har sex med din søster, som er 13 år. Det er på ingen måder i orden. Ifølge loven begår din ven et seksuelt overgreb på din søster når de er sammen, fordi hun ikke er fyldt 15 år endnu. I lovens forstand er han pædofil, fordi han har sex med et barn, der er under den seksuelle lavalder.
Din søster gør ikke noget forkert. Hun er et barn. Det er heller ikke dig der gør noget forkert, men din ven er altså helt skæv på den her. Lige meget om din søster selv har lyst, og er meget interesseret, er det ulovligt og forkert. Det bør din ven også vide.
Man har lavet loven om seksuel lavalder for netop at beskytte børn under 15 år fra at blive udnyttet. Netop fordi man som 13-årig kan have vildt meget lyst til at gøre ting, man senere fortryder. Der er ikke noget underligt i at din søster er vildt nysgerrig. Men det betyder ikke at hun ikke kan komme til at overskride nogle grænser, som hun senere kommer til at fortryde.
Så mit svar til dig, må være, at det under alle omstændigheder lyder som om, at du har det svært med at dele din ven. Og så skal du sige fra. Og så tænker jeg at du bliver nødt til at tage en snak med din søster. Måske også jeres forældre. Det din ven gør er ikke okay, og din søster har brug for hjælp til at stoppe det der sker. Jeg tænker hun er igang, med at gøre nogle ting med din ven, som hun ikke selv kan overskue konsekvenserne af. Det har hun brug for hjælp til.
Jeg håber du vil klikke ind forbi vores chat, og snakke lidt mere med en af vores rådgivere om, hvad du kan gøre. Jeg tænker at du og din søster har brug for noget hjælp, til at ændre på det her forhold til din ven. Sammen med en rådgiver kan du måske finde nogle muligheder til hvordan du kan snakke med din søster, om hvad du/I kan gøre.
Gode hilsner
Elisa