Dårlig samvittighed overfor veninde
brevkassespørgsmål af
Naja
15 år
Hej brevkasse Jeg har to veninder som jeg er virkelig tæt med. Vi laver alt sammen og det er sådan set bare rigtig godt. Men vi er begyndt at tage ind til byen og shoppe rigtig meget, når vi er sammen og det er så her at der er et problem. Min ene veninde har nemlig ikke ret mange penge, så hun vil ikke altid med og når hun tager med køber hun næsten aldrig noget. Jeg får vildt dårlig samvittighed over at jeg altid køber noget når hun ikke har råd og jeg synes det ødelægger stemningen ret meget. Det er ikke fordi hun siger noget men kan se at hun ikke synes det er sjovt, hvis min anden eller mig køber flere ting, og hun så bare er med. Hvad skal jeg gøre.

Svar:
Kære Naja
Tak for dit spørgsmål.
Det er rigtig fint og sympatisk, at du er så opmærksom på din venindes økonomiske situation og at du bekymrer dig om, hvordan det påvirker stemningen mellem jer, når I shopper sammen.
En måde at løse dette problem på, kunne være at ændre jeres aktiviteter til noget, som ikke er afhængig af penge, så er der en anden mulighed for, at din veninde også kan være med uden at føle sig udenfor eller dårligt tilpas. I stedet for at tage ind til byen og shoppe, kunne I fx tage på en gåtur i skoven eller bare i det område I bor i, tage på picnic i en park, spille et spil (computerspil eller boldspil fx), se en film hjemme hos en af jer eller lave noget andet kreativt sammen der ikke kræver mange penge. Der er en masser af mulighed for at lave ting sammen, som ikke kræver penge.
Alternativt kunne du tage en snak med din veninde og spørge, om hvordan hun har det med, at I fortsætter med at shoppe sammen, selvom hun ikke har råd til at købe noget hver gang. Måske er det faktisk noget, som bekymrer dig mere end det bekymrer hende, og hun er måske bare glad for at tilbringe tid med jer, uanset om hun køber noget eller ej. Sommetider kan vi komme til at overanalysere folks kropsprog, så måske misforstår du hende? Derfor syntes jeg det er en god ide at spørge hende, om hun har lyst til at shoppe med jer, og gør det klart overfor hende, at du og din anden veninde ikke bliver sur hvis hun fx er utilpas med i andre shopper meget og hun ikke gør.
Det er vigtigt at huske, at jeres venskab ikke kun handler om at shoppe sammen, det hyggeligt engang imellem at shoppe sammen, men det behøver måske ikke være hver gang, og som sagt tidligere er der andre aktiviteter I kan lave sammen der ikke kræver penge- kun fantasien sætter grænser her. Det er vigtigt at støtte hinanden og tage hensyn til hinandens behov og grænser. Så længe I kommunikerer åbent og respektfuldt med hinanden, kan I finde en løsning, som fungerer for alle parter.
Håber mine råd kan hjælpe dig lidt på vej, og al held og lykke til dig
Venlig hilsen Kylie