dårlig kondi
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg er en pige på 13 år der er lidt for tynd jeg har en virklig dårlig kondi jeg spiser ikke særlig sundt fordi jeg jo ikke tager på at at spise usundt hvad skal jeg gøre for at få bedre kondi ? hjælp

Svar:
Hej med dig.
Jeg tror der er mange der har det ligesom dig, og som synes det er svært at spise sundt og samtidig tage på. Jeg synes alligevel ikke du behøver at spise usundt, især hvis du ikke har lyst, kun for at tage på. I stedet kan du måske spise flere måltider (fx. ekstra mellemmåltider) i løbet af dagen, eller spise lidt mere, hvis du kan og har lyst, til måltiderne.
Grunden til at jeg skriver det her, er nemlig at sund mad er vigtig for at kunne motionere og på den måde få bedre kondition.
For at vende tilbage til dit spørgsmål, er der rigtig mange ting du kan gøre for at få en bedre kondition. Alle former for sport/motion hvor man får pulsen op, vil øge konditionen. Det kunne fx være løb, håndbold, svøming cykling, mange former for fitness og en masse andet. I virkeligheden handler det bare om at finde noget du synes er sjovt, så skal konditionen nok følge med. Og husk at man også sagtens kan gøre småting som at tage trappen eller gå/cykle i stedet for at blive kørt eller tage bussen, for det vil også få pulsen op (især hvis man sætter lidt fart på).
Jeg synes også det er en god ide, at snakke med en voksen som kender dig og som måske også kan hjælpe med nogle flere ideer. Så kunne i snakke lidt om hvad du interesserer dig for, hvad du synes er sjovt og hvilke muligheder der er der hvor du bor. Det kunne være dine forældre, din idrætslærer eller måske en anden fra din familie som dyrker idræt.
Jeg håber du finder en sjov måde at få en god kondition på
Mange hilsner
Anne Marie