cyste på ydre købslæber

brevkassespørgsmål

cyste på ydre købslæber

brevkassespørgsmål af
Andrea
18 år
Oprettet 5 år 3 uger siden

Hej. Jeg har en form cyste på min venstre ydre skamlæbe på størrelse med en pinociokugle. jeg har haft den tidligere, men troede egentlig den var gået væk igen. Måske har den været der hele tiden? Hvad tror I det er? Jeg har google lidt og pga placeringen tror jeg ikke det er en bartholin cyste. Mvh Andrea.

Svar:

Hej med dig,

Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt du skriver. Jeg kan forstå, at du har bemærket en cyste på din venstre ydre skamlæbe, som også har været der tidligere. Du tror umiddelbart ikke, at det er en Bartholincyste.

Med den placering du nævner, tror jeg højst sandsynligt der er tale om en Bartholincyste. Alle kvinder har to Bartholinkirtler - én på hver side af skedeindgangen. En cyste kan opstå, hvis det naturlige afløb fra kirtlen bliver hindret. Man ved ikke hvorfor det sker, og man kan ikke gøre noget for at forebygge det. Det er helt ufarligt at have en Bartholinscyste, men den kan genere når man har sex. Derudover er der en lille risiko for, at der kan gå betændelse i den, og så skal den tømmes. Hvis den bliver betændt bliver den til en byld og vil føles hård og øm og være rød.

Andre mulige årsager til at du har fået en cyste på din ene skamlæbe kan være en forstørret talgkirtel, en fedtknude eller pga. en tillukning af en svedkirtel eller en hårkirtel. Det er svært at vurdere uden at have set cysten, og derfor vil jeg anbefale dig at gå til din egen læge for at få set på den. Umiddelbart lyder det helt ufarligt og som noget der ikke skal gøres noget ved.

Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål.

Bedste hilsner

Emilie

Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål