Ung rådgiver
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus
Først tusinde tak for alle de gange i har hjulpet mig igennem en svær tid eller et problem. Det har altid betydet meget og været en stor hjælp!
Da det betyder så meget for mig, ved jeg det også gør det for mange andre unge. Og derfor kunne jeg godt tænke mig at hørre om: Hvornår kan man blive rådgiver her?, tager I unge ind som praktikanter og hvis ikke hvordan kan jeg så hjælpe andre unge, med at få løst et problem?
Jeg ved at det som hovedregl altid er godt at få det sagt til en voksen, men nogen gange kan det være nemmere at fortælle det til en jævnalderen, som måske lettere forstår ens problemer, når man nu har den samme alder. Og hvis der kom nogen med et problem de gerne vil have hjælp til, ville man jo kunne opfordre dem til at snakke med en voksen om problmet.
Jeg har tit hjulpet mine veninder gennem ting. Bl.a. havde jeg en veninde som blev gravid, jeg hjalp hende med at få det fortalt til sin mor, og få snakket med hende om det. Jeg har også hjulpet en anden til at få psykologtimer igen, da hun ikke var kommet sig over psykisk nok sin fars død.
Knus M

Svar:
Hej M
Skønt at læse at du har kunne bruge Cyberhus til at komme igennem svære tider, og endnu mere skønt at det har inspireret dig til at give andre en hjælpende hånd også.
Vi har desværre ikke mulighed for at tage unge ind som praktikanter, og i både vores chat og i brevkasse skal man være 23 for at blive frivillig rådgiver. Men jeg er meget enig i at mange unge gerne vil have råd og støtte fra andre unge, og ikke altid fra os voksne.
Du lyder som en ret så fantastisk veninde, som de mennesker du har omkring dig betror sig til og meget gerne lytter til. Jeg synes det ville være fantastisk hvis flere unge kunne få glæde af alt det du har at give. Du er selvfølgelig meget velkommen til at være aktiv i alle vores forskellige debatter. Jeg tænker der sidder masser af unge der kunne bruge et par friske øjne på deres problem fra en anden ung og jeg synes virkelig det lyder som om du har noget som kunne have stor værdi for andre.
Ud over det, er det bedste jeg kan tilbyde dig en ungeblog, hvor du kunne skrive om de ting du synes er vigtige. Måske om dine egne problemer, og om hvordan du er kommet igennem. Men det ville selvfølgelig være din blog og derfor også være dig der 100 procent bestemmer hvad du vil skrive om.
Hvis du er interesseret i en blog kan du skrive direkte til mig på nc@cyberhus.dk
Jeg er lidt ærgerlig over at jeg ikke kan tilbyde dig lidt mere, men jeg håber at du vil kigge forbi debatten, og hvis du vil vide mere om bloggen, så kan du læse mere her, eller skrive til mig.
Bedste hilsner
Niels-Christian