PVC
brevkassespørgsmål af
Den bange
16 år
Hej Cyberhus
Jeg ved godt, at det nok ikke er et emne I hører om særlig tit, men jeg enorm skrækslagen for PVC.
Jeg har været det i en del år, men nu er jeg blevet meget bange for det. Jeg har en masse ting, der selv indeholder de giftige materialer, så hver gang jeg skal røre det, vasker jeg hænder bagefter.
Mit spørgsmål et bare: Hvad sker der ved PVC, og påvirker det kun børn under 12 år?
Jeg har søgt en milliard forskellige ting, men jeg kan ikke finde de rigtige svar, så derfor tænkte jeg, at I måske kunne hjælpe. Hvis I ikke kan, så er det helt okay. Jeg spørger kun, hvis det nu var I kunne hjælpe, så bliver ikke skuffet over jeres svar. Tak på forhånd.

Svar:
Hej med dig
Jeg har virkelig forsøgt at finde nogle svar til dig, fordi det da må være ret frustrerende for dig at gå rundt og være bekymret. Det krævede lidt research, men her kommer det jeg har lært.
Først og fremmest kan jeg fortælle at PVC er en type plastik, og det står for PolyVinylChlorid. Det betyder at PVC er en klorforbindelse og derfor helst ikke må brændes (mere om det lidt længere nede). Ren PVC er hårdt, og forskellige industrier kan tilsætte forskellige ftalater (tilsætningsstoffer) som er med til at gøre PVC'en mere blød og hårdfør. For at undgå at der bliver brugt PVC er der blevet indført en række afgifter på det, så de fleste vælger at bruge andre plastikformer, som f.eks. PS (polystyren) og PP (polypropylen). Den mest udbredte type af plastik er Polyethylen. Du kan se mere om de forskellige typer plastik her
PVC i sin rene hårde form, bliver ofte brugt i byggematerialer, såsom rør, tagrender og tagplader. PVC indeholder klor, som frigives når materialet brænder. Klor reagerer med vanddamp og danner saltsyre, som i større mængder er skadeligt i naturen. I forbrændingsanlæg bliver kloren neutraliseret ved brug af kalk for at undgå forurening af naturen.  Det hårde PVC kan genbruges.
Den bløde PVC kan ikke genbruges (og må ikke brændes), og findes f.eks. i regntøj, gummistøvler, vandslanger, presenninger og lignende. De fleste kommuner har siden 2001 samlet ind og sendt bløde PVC produkter produkter på depot, så man undgår at de ender i afbrændingen. Den er som udgangspunkt heller ikke farlig, men der er nogle af de ftalater (tilsætningsstoffer) som bruges til at blødgøre PVC'en som har vist sig lidt skadelige for os - når det så er sagt, så skal du vide at der er en meget stram lovgivning omkring brugen af de skadelige ftalater, og at hovedparten at ftalat-forbruget i hele Europa udgøres af stoffer, som anses for uproblematiske at bruge (mere om det i det følgende).
Ftalater udgør 87 procent af det globale marked for blødgørere. Kun 4 procent af ftlaterne anvendes i mere følsomme produkter som fx medicinsk udstyr, fødevareemballage og legetøj. Produkterne er omfattet af en streng europæisk lovgivning, der sikrer forbruger- og miljøsikkerhed.
Ftalaterne kan opdeles i to grupper: de højmolekylære og de lavmolekylære. De lavmolekylære ftalater er klassificerede som reproduktionsskadelige. De er enten forbudt at anvende, eller også står de over for en regulering, hvor producenterne skal ansøge om særlig tilladelse til fremtidig brug. De højmolekylære ftalater opfattes som  uproblematiske at anvende. De lavmolekylære ftalater er klassificerede som reproduktionsskadelige på grund af deres indvirkning på reproduktion i dyreforsøg, og så vidt jeg kan se, er der ikke lavet forsøg på mennesker.
Kort sagt, så tænker jeg ikke at du skal gå rundt og være bekymret for at røre ved PVC, da det er meget usandsynligt at du vil komme i kontakt med lige præcis det PVC hvor der er brugt lige præcis de typer ftalater som er skadelige. For at gøre en ekstra indsats for at undgå det, kan du begynde at gå efter de andre plastik-typer som jeg nævnte tidligere. Du kan se her hvad du skal være opmærksom på, når du køber noget af plastik (hav med i tankerne at artiklen er fra 2009 og der er sket meget med lovgivningen på området siden). Ofte er det en rigtig god idé særligt at holde øje med "genbrugstrekanten".
Du spørger også ind til om PVC kun påvirker børn under 12 år, og der er jeg lidt usikker på hvad du mener. Hvis det er fordi at man bliver anbefalet af bruge PVC-fri plastik til sine børn, så handler det nok også om klorindholdet, men jeg har ikke kunne finde noget der bakker det op. Husk at der er blevet brugt plastik i mange år, og at der hele tiden bliver lavet undersøgelser, som har til formål at sikre en høj miljø- og forbrugersikkerhed, sådan at vi, som forbrugere, ikke kommer i kontakt med farligt plastik (eller andre stoffer).
Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis du nu alligevel sidder tilbage med flere spørgsmål, så vil jeg anbefale dig at kontakte din lokale genbrugsstation og spørge dem. Du kan altid sige at det er til en opgave i skolen.
Venlig Hilsen
Signe